Op pad met… Ben van der Lei

18 februari 2018

Hoe wordt GIS binnen organisaties ingezet? Deze editie gaan we op pad met Ben van der Lei, medewerker Procesbeheer bij Waterbedrijf Groningen. Hij vertelt over het calamiteitenportaal dat samen met Esri-partner Tensing GIS Consulting is ontwikkeld. Bij een calamiteit is zo snel mogelijk een beeld nodig van de situatie, vinden Waterleidingmaatschappij Drenthe en Waterbedrijf Groningen. Samen met Tensing ontwikkelden ze daarom een calamiteitenportaal. “Met een kaart kunnen we op basis van diverse informatiebronnen de omvang van een calamiteit snel en efficiënt inschatten.”

Waarvoor hebben jullie het calamiteitenportaal gemaakt?

“Bij calamiteiten in het waternetwerk worden vaak honderden mensen getroffen. Maar er zijn niet altijd genoeg medewerkers beschikbaar om de benodigde informatie snel aan te bieden. Met onze tool kun je bij een calamiteit heel snel de situatie analyseren. Medewerkers hoeven niet meer allerlei verschillende collega's en systemen af te gaan. Ze kunnen de omvang van een calamiteit nu snel en efficiënt inschatten, met een kaart op basis van diverse informatiebronnen.”

Wat hebben jullie precies gemaakt?

“Bijna 90% van het portaal hebben we gebouwd met een set aan functionaliteit die zo te gebruiken zijn, met wat specifiekere configuratie. Op basis van een keur aan informatiebronnen hebben we een geodatabase gemaakt. Zo komt assetinformatie uit ArcGIS en klantgegevens uit een SAP-database. Omdat het portaal via ArcGIS Online werkt kunnen we daar beschikbare informatie ook gebruiken en zo hebben we een risicokaart van het IPO (Inter Provinciaal Overleg, red.) toegevoegd. Alle informatie is gekoppeld aan locatiegegevens, zodat het in de kaart getoond kan worden.”

Hoe werkt het portaal?

“Door lagen aan- of uit te zetten zie je alleen wat je op dat moment nodig hebt. We hebben filters aangebracht, bijvoorbeeld op het type meetpunt. Zo kun je specifiek inzoomen op grootverbruikers of kwetsbare klanten. Met een tijdfilter zie je hoe een situatie zich ontwikkelt.”

Wat kunnen de gebruikers ermee?

“Elke gemelde storing verschijnt als sterretje op de kaart. Daarmee kun je al analyseren. Zie je tien sterretjes bij elkaar, dan weet je dat er een probleem ontstaat. En als ergens een melding komt of als je navigeert naar een bepaald adres, kun je een straal aangeven of een gebied tekenen waarbinnen je een incidentanalyse wil doen. Je ziet alle relevante informatie: hoeveel aansluitingen zitten er, welke zinkers zijn er en hoe verhouden die zich tot het netwerk. Ook kun je de kaart gebruiken om de gevolgen van een storing in te schatten. Een lek kan onschuldig lijken, maar als je ziet dat daardoor de druk laag is bij een kwetsbare klant, wil je die snel waarschuwen. Via een druk op de knop krijg je alle klantgegevens van dat gebied en kun je mensen meteen informeren.”

Hoe is het resultaat?

“We hebben een lichtgewicht applicatie gebouwd die snel werkt. Belangrijk daarbij is dat er alleen actuele informatie beschikbaar is, waardoor de applicatie zo licht mogelijk blijft. Sensorinformatie wordt bijvoorbeeld elke vijf minuten ververst en maximaal twee dagen opgeslagen. Historie opslaan en allerlei extra gadgets zijn leuk, maar bij een calamiteit wil je maar een ding: het zo snel mogelijk oplossen!”