Hoe je licenties voor ArcGIS Pro beheert, dat legt de support engineer wel uit!

30 november 2016

De support engineers van Esri Nederland krijgen regelmatig een vraag over ArcGIS Pro. De vragen lopen enorm uiteen: van early adopters, zij zijn er sinds de eerste release van ArcGIS Pro al mee aan de slag gegaan, tot gebruikers die nu op het punt staan om de mogelijkheden te ontdekken. In één van de technische artikelen die te vinden is via esri.nl, wordt uiteengezet hoe ArcGIS Pro kan worden geïnstalleerd en geautoriseerd. 

Twee manieren

ArcGIS Pro-licenties beheren kan op twee manieren. Hylke Bakker, support engineer van Esri Nederland, legt uit hoe dit werkt: “In de standaardsituatie doe je dit via het ArcGIS Online-organisatieportaal. De beheerder van het organisatieportaal kan ArcGIS Pro-licenties toewijzen aan specifieke gebruikers (named users) van de organisatie. Het is ook mogelijk om de licenties te beheren op gelijke wijze als ArcGIS Desktop-licenties, namelijk als Single Use-licenties - autoriseren via ArcGIS Pro - en Concurrent Use-licenties: autoriseren via de ArcGIS License Server Administrator, ofwel de License Manager.” Beide methoden worden in het technische artikel Toewijzen en beheren ArcGIS Pro-licenties verder toegelicht. 

Gebruik

Bij het autoriseren van ArcGIS Pro via ArcGIS Online zijn de volgende stappen nodig: nadat de licenties zijn toegewezen en de software op de machine van de gebruiker is geïnstalleerd, kan de gebruiker inloggen met zijn named user account. ArcGIS Pro kan gevonden worden op my.esri.com > Mijn organisaties > Downloads en gedownload worden door personen binnen de organisatie met beheerrechten voor my.esri.com. Het is volgens Hylke Bakker geen enkel probleem om de ArcGIS Pro-licenties van de ene named user naar de andere named user te switchen, hier zit geen limiet aan.

Meer informatie

Voor mensen die vragen hebben over deze methoden om licenties te beheren, is de afdeling Support van Esri Nederland te benaderen: via , mijn.esri.nl, +31(0)10 217 0750 of live chat.