ArcGIS-integratie in onderwijsplatform Projectcampus

29 augustus 2014

Het Nederlandse onderwijsplatform Projectcampus biedt vanaf nu een ArcGIS-integratie. Hierdoor kunnen gebruikers van het portaal met gemak interactieve kaarten delen, net als video’s, afbeeldingen en Word-bestanden. De online omgeving Projectcampus richt zich vooral op het projectmatig leren en werken in het hoger onderwijs. Er is echter ook een ‘white-label’ variant van het onderwijsplatform beschikbaar, wat inhoudt dat bedrijven het platform kunnen inzetten bij het faciliteren van (interne) opleidingen.

Beter en leuker

Projectcampus is opgericht door drie voormalig studenten van de TU Delft: Flip van Haaren, Raymond Jelierse en Elger Lambert. De missie: het leren en werken in groepen op universiteiten en hogescholen veel beter en leuker maken. Via aparte pagina’s voor vakken en projectgroepen kunnen gebruikers gemakkelijk en privacy-vriendelijk informatie en kennis met elkaar delen, opdrachten inleveren en feedback geven. De studenten bouwen hierdoor automatisch een portfolio op: kennis die opgedaan wordt verdwijnt dus niet meer in de archiefkast, maar draagt bij aan een online kennisnetwerk op de campus.

Uniek

De communicatie binnen het platform wordt gefaciliteerd op vergelijkbare wijze zoals nu de norm is binnen social media-diensten als Facebook, Twitter en LinkedIn, maar dan toegespitst op educatie. Nu kan er dus ook net zo eenvoudig een ArcGIS-kaart worden gedeeld. “Dankzij de nieuwe integratie met ArcGIS kunnen studenten en docenten interessante (geo-)informatie opinteractieve en visueel rijke manier met elkaar delen. Hiermee sluit het goed aan bij ons streven om een inspirerende omgeving te creëren, waarbinnen zowel docenten als studenten alle middelen tot hun beschikking hebben. Met name de mogelijkheid om informatie te delen aan de hand van een StoryMap, creëert een unieke leerervaring!” aldus Elger Lambert van Projectcampus.

Wie doet wat


Van Haaren kwam op het idee voor Projectcampus toen hij zelf aan het afstuderen was en daarvoor onderzoek deed naar interactie binnen de universiteit. “Het viel me op dat op de TU veel projecten worden uitgevoerd zonder een helder overzicht van het totaal. En er

E-mail voor meer informatie naar Xen Buijs wordt, net als binnen bedrijven, veel te veel gemaild. Ik vond dat er een online ontmoetingsplek moest komen waarbij je precies kan zien wie met wat voor project bezig is. Dat betekent dat je alles moet kunnen delen en zien: dus ook kaarten met relevante informatie.”