Directeur-generaal Alida Oppers op werkbezoek bij het DevelsteinCollege

8 september 2015

Nieuwe ICT-toepassingen binnen het onderwijs. Daarover bracht directeur-generaal Primair en Voortgezet Onderwijs bij het ministerie van OCW, Alida Oppers, op 7 september een werkbezoek aan de middelbare scholengemeenschap DevelsteinCollege in Zwijndrecht, waar zij in gesprek ging met de aardrijkskundedocent Dennis Hunink. Hij is bedenker en ontwikkelaar van Topografie in de Klas en Veldwerk 2.0, dat inmiddels door tienduizenden studenten en honderden docenten wordt gebruikt.

Leerlingen inspireren en motiveren

Met zijn online lesprogramma ‘Topografie in de klas’ en een app die leerlingen gebruiken tijdens veldwerkexcursies, is Dennis Hunink een innovator op het gebied van ICT-toepassingen voor het onderwijs. "Hoe inspireer en motiveer je leerlingen op een manier die bij hen past, was mijn uitgangspunt en aanleiding om een nieuwe lestool te ontwikkelen", vertelt Hunink. "Dan kom je al snel uit op een app of online applicatie." De online trainingstool voor topografie was geboren. 

Veldwerk kosteloos

Vorig jaar werd samen met kaart-technologiebedrijf Esri Nederland software ontwikkeld voor Veldwerk 2.0, waar inmiddels meerdere scholen gebruik van maken. De werkwijze is betrekkelijk eenvoudig. "Nadat een docent in het digitale kaartenplatform ArcGIS Online een kaart heeft aangemaakt, kunnen leerlingen tijdens het veldwerk hun smartphone gebruiken om de route te zien en vragen te beantwoorden, eventueel aangevuld met een kaartbeeld. De antwoorden die de leerlingen geven, zijn via het platform realtime zichtbaar op de ingestelde ‘hoofdlocatie’. Vergelijk het met het dataverkeer van autowegen en havens en de controleroom die daar zicht op houdt", licht Jan Willem van Eck namens Esri Nederland toe. Veldwerk 2.0 is sinds een half jaar beschikbaar voor middelbare scholen die hier kosteloos gebruik van kunnen maken, nadat zij eerst een gebruikerstraining hebben gevolgd. 

'Beleven' in onderwijs 

Tijdens het werkbezoek kreeg directeur-generaal mw. Oppers van enkele leerlingen een demonstratie van Veldwerk 2.0 met de app op hun smartphone. "Een mooi voorbeeld van hoe innovatieve technieken toegepast kunnen worden binnen het onderwijs. Het maakt onderwijs aanschouwelijk en zorgt dat leerlingen kunnen beleven in plaats van alleen ondergaan. Daarbij is deze onderwijsvorm uitermate effectief, omdat het geleerde veel beter opgeslagen wordt en leerlingen daarbij de kans krijgen in beweging te komen in plaats van weer een lesuur op een stoel door te brengen", aldus Oppers.