Waar zijn de gladde sporen?

9 januari 2017

Bladmoes, natte en kapotgereden bladeren van de omringende bomen en struiken zorgen ervoor dat sporen glad worden. BNR Nieuwsradio vroeg zich af waar de meeste storingen op het spoor door gladheid plaatsvinden? Op een kaart die BNR onlangs publiceerde was goed te zien goed zien waar in 2016 de meeste problemen met gladde sporen waren. Doordat elk traject op de kaart is gezet, geeft dit een overzichtelijker beeld dan de oorspronkelijke tabelweergave van alle losse storingen. 

Redacteur Thijs Baas schrijft in het begeleidende nieuwsbericht: “In 2016 is tussen Veenendaal en Utrecht zeven keer een storing geweest door gladde sporen. (…) In totaal waren er in 2016 door gladde sporen 23 storingen, waarvan 7 het treinverkeer tussen Utrecht en Veenendaal ontregelden. Tussen Leiden Centraal en Alphen aan den Rijn was het vier keer raak.”

BNR Nieuwsradio startte dit jaar overigens goed, geografisch gezien. In de eerste week kwamen er al 3 berichten online, waarvan een op de radio, waar de kaart een (hoofd)rol in speelde. Naast de kaart over gladheid op het spoor was er op donderdag een bericht over de afspiegeling van de kandidaten van de politieke partijen op de samenleving. Hierin speelde de kaart een rol, het liet de geografische verdeling van de kandidaten over de provincies zien. Naast het totale aantal is ook per provincie het aantal kandidaten per partij te zien. En als kers op de kaart kwam er op vrijdag een StoryMap online die het verhaal vertelde van het lerarentekort in 2016, met de voorspelling voor 2020. Dit is een goed voorbeeld van een thema die regionaal sterk verschilt. Er zitten bijvoorbeeld grote verschillen in de vraag naar leraren tussen de Randstad en de regio Arnhem/Nijmegen. In de StoryMap zijn veel verschillende kaarten gebruikt, samen met genoeg tekst om de kaarten uit te leggen. De gebruikte StoryMap Journal is daarom uitermate geschikt voor dit onderwerp.


StoryMap gemaakt met ArcGIS van Esri. Bron: www.rijdendetreinen.nl. Grotere kaart weergeven...