Skip to Content

Onderwijs

WOENSDAG 18 SEPTEMBER

Na de keynote-presentatie van Tim Favier (docent en onderzoeker aan de Universiteit Utrecht) tijdens de Esri GIS Conferentie 2018, is vorig jaar het ArcGIS voor op School-programma van start gegaan. Al meer dan honderd scholen zijn nu actief met ArcGIS voor op School. Tientallen GIS-professionals helpen de scholen bij het leren met GIS. Hoe zijn de eerste ervaringen van docenten, leerlingen en professionals? Ook is de lange termijn van belang: hoe ontwikkelen scholieren hun geografische vaardigheden met GIS? En hoe kan het voortgezet onderwijs door leren met GIS aan het hoger onderwijs en andere organisaties verbonden worden? 

 

 

Samenwerking tussen aardrijkskundedocenten en GIS-specialisten (14.00 - 14.30 uur)

ArcGIS Online biedt veel mogelijkheden om leerlingen in het voortgezet onderwijs zelf ruimtelijke vraagstukken te laten bestuderen. Sinds middelbare scholen kosteloos toegang kunnen krijgen tot ArcGIS Online beginnen veel docenten te experimenteren met de applicaties. Deze presentatie gaat in op hoe de samenwerking tussen docenten en GIS-specialisten kan helpen bij het opzetten van uitdagend onderwijs. 

TIM FAVIER - lerarenopleider en onderzoeker (Universiteit Utrecht)
Tim is lerarenopleider en onderzoeker op het gebied van ICT in het aardrijkskundeonderwijs. Daarnaast ontwikkelt hij lesmethodes voor het voortgezet onderwijs.

 

Opleiden voor het werkveld van de toekomst met ArcGIS (14.45 - 15.15 uur)

De toekomst begint nu. Hoe pak je dat het beste aan in het onderwijs van nu? Hoe moeten we studenten opleiden zodat ze écht van betekenis kunnen zijn in hun nieuwe baan? Het ArcGIS-platform biedt mogelijkheden om het onderwijs op een innovatieve manier vorm te geven en écht op te leiden voor het beroep van de toekomst. Helicon Opleidingen implementeert in samenwerking met andere organisaties en onderwijsinstellingen vernieuwend onderwijs. 

ARJAN VAN ERK - docent en opleidingscoördinator (Helicon)
Arjan werkt voor Helicon Opleidingen op de vestiging in Velp als docent en opleidingscoördinator. Hij houdt zich onder meer bezig met het ontwikkelen van lesprogramma’s die aansluiten bij ‘het werkveld van de toekomst’. Arjan vindt het leuk om vernieuwend bezig te zijn, maar wel op een manier die aansluit bij de opleidingen en het werkveld en écht relevant is voor de student. 

 

De betekenis van de nieuwe toenemende waarde van geo-data (15.45 - 16.15 uur)

De waarde(ring) van geo-data was altijd al groot, maar neemt opnieuw toe in onze digitale samenleving. Het belang van ‘wat is wanneer waar’ krijgt een nieuwe dimensie vanuit hedendaagse data-winning, distributie en visualisatie van geo-data. Wat betekent dit voor u als geo-professional en voor uw organisatie? En hoe is de relatie met het geo-onderwijs?

KEES JANSEN - docent Slimme Circulaire steden & Regio's (Aeres)
Kees is studieleider Geo Media & Design en docent Slimme Circulaire Steden & Regio’s aan de Aeres Hogeschool Almere. Daarnaast is hij bestuurslid van GIN met onderwijs en onderzoek in zijn portefeuille. Kees heeft een fascinatie voor ‘stedelijke stromen’ (wat is wanneer waar) en het belang van geo-data voor een écht circulaire toekomst.

 

De eerste kennismaking met ArcGIS... (16.30 - 17.00 uur)

Weet u het nog? Kunt u uw eerste kennismaking met het werken met GIS nog voor de geest halen? In deze sessie gaat u terug in de schoolbanken en krijgt u een inkijk in hoe de eerste kennismaking met GIS nu plaatsvindt.   

GOSSE VAN DER MEER - docent assistant mapping (Radboud Universiteit)
Naast zijn topsport-carrière als beroepsveldrijder volgt Gosse de bachelor GPM aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Hij probeert zijn bachelor zo veel mogelijk te richten op cartografie en hoopt na zijn actieve sportcarrière direct door te stromen in de GIS-wereld. Zijn missie: kansarme gebieden helpen met zijn toekomstige GIS-vaardigheden.

Inschrijven Esri GIS Conferentie 2019

Schrijf nu in!