Distance learning: ArcGIS-kennis opdoen waar en wanneer je wilt

Begin vorig jaar werden we verrast door de pandemie. Iedereen moest vanuit huis aan de slag en juist voor het opleidingenteam was dit extra lastig. Hoe konden we nog op een goede manier kennis overdragen aan onze klanten? Dit zorgde in ons team voor een enorme omschakeling en veel innovatie. Online lesgeven werd de norm en een nieuwe leervorm ‘distance learning; werd in het leven geroepen. In deze blog wil ik jullie meenemen hoe ik de komst van deze nieuwe leervorm heb ervaren.

Wat houdt distance learning in?
Distance learning bij Esri bestaat uit toegang tot 2 omgevingen: de leeromgeving met het lesmateriaal (uitleg in de vorm van video’s en oefeningen) en een oefencomputer waarop alle software en data beschikbaar is. Hierdoor kan een deelnemer gelijk aan de slag, zonder zich zorgen te maken over licenties en het downloaden van de oefendata die nodig is voor de oefeningen. Voor elke training, afhankelijk van het aantal trainingsdagen, krijgt de deelnemer een bepaald aantal uren en een bepaald aantal weken om de oefencomputer te gebruiken. Na die periode heeft men natuurlijk, zoals bij alle Esri trainingen, nog een jaar lang toegang tot het lesmateriaal en de video’s. Hoewel we de oefencomputer altijd aanraden, heb ik ook mensen gehad die liever op hun eigen omgeving werken. Ook dat is natuurlijk mogelijk.

Distance learning is een goede lesvorm voor zelfstandig lerende mensen die tijd kunnen vrijmaken voor het doornemen van het materiaal, die niet bang zijn vragen te stellen aan een ‘anonieme’ mailbox.

Katinka Kamerman

Transitie in het lesgeven en het materiaal
Door de leervorm distance learning verschuift mijn werk van lesgeven naar andere vormen van begeleiden zoals duidelijke kick-offs en beantwoording van mails. Maar deze leervorm stelt vooral ook andere eisen aan het lesmateriaal en de leeromgeving. Het materiaal moet zo duidelijk en foutloos mogelijk zijn, om onnodige vragen te vermijden. De tijd die we als opleidingsteam steken in het verbeteren en aanpassen van het materiaal is het afgelopen jaar dan ook erg gegroeid, ook door de steeds snellere wijzigingen in de software. Daarnaast ben ik met een aantal collega’s bezig met een nieuwe gebruikersinterface voor de leeromgeving om de deelnemers beter te kunnen ondersteunen bij het doorlopen van het materiaal.

Gecombineerde lesvormen
Naast de individuele distance learning deelnemers, heb ik de afgelopen tijd verschillende gemengde leertrajecten gedaan voor maatwerkgroepen. Zo’n gemengd traject bestaat uit een kick-off (1 gezamenlijke dag, ochtend of uur) en een gedeelte waarin men in eigen tijd de training zelfstandig doorloopt (distance learning). Bij dit soort trajecten worden tussendoor en/of aan het eind terugkommomenten ingepland waar men vragen kan stellen tijdens een gemeenschappelijke sessie. Voorbeelden van vragen zijn ‘leg dat hoofdstuk nog eens uit’, ‘dit ben ik niet tegengekomen in de training, hoe werkt dat’ of ‘ik kreeg dit echt niet voor elkaar, kun je dat eens laten zien’. Ik heb gemerkt dat dit soort trajecten vooral goed werken bij organisaties die expliciet tijdstippen inplannen voor hun deelnemers om zelfstandig het materiaal door te nemen. In gevallen dat dat niet gebeurde, is het moeilijker voor deelnemers naast hun dagelijkse werkzaamheden tijd voor een training in te plannen.

Conclusie
Distance learning is een goede lesvorm voor zelfstandig lerende mensen die tijd kunnen vrijmaken voor het doornemen van het materiaal, die niet bang zijn vragen te stellen aan een ‘anonieme’ mailbox en die de discipline hebben om dit binnen de gestelde tijd te doen. Voor mij als docent opent deze leervorm de mogelijkheid om meer aan contentontwikkeling te doen, iets wat me zeer na aan het hart ligt.

Volgend Artikel

Datagedreven vergroening voor een klimaatbestendige stad

Lees dit artikel