Goed voorbereid op het nieuwe studiejaar

Terugkijkend op de afsluiting van het vorige studiejaar zit de verbazing er nog steeds goed in. Toen het onderwijs noodgedwongen ineens online moést, vlogen termen als “Emergency teaching”, EdTech en asynchroon onderwijs al snel door de digitale docentenkamers. De plotselinge overstap was voor veel instellingen en docenten geen sinecure. De uitdaging waar we nu samen voor staan: wat blijft en wat komt niet meer terug.

Alles online

Dat onderwijs online en op afstand ook kan, dat wisten we allang. Zelfs de meest ervaren online onderwijsinstituten gingen door een acute leercurve, nu ook alles online moest zijn: lessen, toetsen, workshops, tentamens, afstuderen. Een paar voorbeelden uit eigen ervaring: een excursie van MGI studenten uit Wageningen werd een geheel digitale excursie naar Esri Nederland. De gezamenlijke veldwerkweek van Toegepaste Biologie studenten van Aeres Hogeschool Almere, op één locatie, werd vervangen door een veldwerk vanuit de eigen woonomgeving (>18,000 observaties door heel Nederland). Lessen volgen vanaf je paard of de tractor, vanuit een vakantieadres of de rand van een zwembad: het was nu ineens wel mogelijk. Ik heb zo mijn twijfels of dit bijdraagt aan effectief leren.

Ook conferenties online

Het onderwijs voor de leergierige professional verhuisde ook naar een online omgeving. Begin Augustus heb ik deelgenomen aan de Esri Educational Summit. Normaal vindt deze conferentie plaats in een zaal met 800 stoelen, maar het web gunt ons een uitbreiding. Het doel is kennis vernieuwen en bijspijkeren waar nodig. Het hoogtepunt was overduidelijk de presentatie over het wereldwijde JHU Global COVID-19 dashboard, de meest bekeken website van de wereld (2.7 miljard keer) door Reina Murray en Mara Blake van Johns Hopkins University. Een verhaal over én achter het dashboard: hoe het idee is ontstaan (bij een koffiepraatje) tot de uitdagingen voor de uitvoering toen het dashboard zelf viraal ging.

Verder kwamen onderwerpen als online leren, impact op curriculum, samenwerking in groepsopdrachten en samenwerking met andere faculteiten aan de orde. Er is een sterke focus op Learn.ArcGIS.com, waar handige online lessen en leerpaden door experts al zijn klaar gezet. De summit werd live uitgezonden, dus in de late Nederlandse avond uren. Zo kwam het vertrouwde jetlag gevoel toch een beetje tot stand. Aardig detail: de dagen werden met een ‘online social’ afgesloten. Docenten delen hierbij informeel tips over de overstap naar online. Met een drankje of snack naar eigen keuze.

Esri Edu dag voor docenten

De Nederlandse variant van de Educational Summit, de Edu dag, wordt traditioneel in “week nul”, de week voordat studenten naar de campus komen, georganiseerd. Deze inhoudelijke dag voor docenten in het hoger onderwijs zal dit jaar op donderdag 27 augustus plaatsvinden. Na Wageningen, Groningen, Den Bosch, Almere, Utrecht en Deventer is het web dit jaar onze gastheer, ook wij gaan online.

Op het programma staan onderwerpen als: leren met de Virtuele Campus en Learn.ArcGIS.com, Data Science, Geo, Media & Design 2.0. In de middag gaan de deelnemers zelf actief aan de slag, in workshops over Scenario’s maken in ArcGIS Urban en Hoe pas ik StoryMaps toe in het onderwijs? Het grote voordeel: alle docenten uit het hoger onderwijs zijn welkom.

Onderwijs toch dichtbij

Online onderwijs, als integraal onderdeel van een semester, gaat niet meer weg. Didactiek en pedagogiek blijven, maar worden beïnvloed door het online leren. Hoe krijg je het afstandsonderwijs toch dichtbij de student? Hoe ontwerp je activerende leervormen, hoe motiveer je studenten in relatie tot leerstijlen, hoe activeer je voorkennis? Vragen die zeker beantwoord zullen worden tijdens de aanstaande Esri Edu dag.

Net zoals tijdens een online les missen wij tijdens een online Edu dag de kleine, toevallige gesprekken met een deelnemer die je nog niet eerder had ontmoet. Die ontmoeting bij de koffie, waardoor je naderhand nog even napraatte over dat ene onderwerp. Of de presentatie waar je per ongeluk bij was gaan zitten, maar die achteraf toch de meeste interessante bleek. Het blijft een uitdaging om juist die momenten ook online mogelijk te maken.

Online onderwijs vereist online leermiddelen. Esri Nederland ondersteunt docenten en studenten met online technologie en lesmateriaal. Ook al blijft er verbazing bestaan over de snelle overstap naar online, samen zijn we een stuk beter voorbereid dan een half jaar geleden. Ongetwijfeld gaan we in het komende studiejaar samen nog veel leermomenten tegemoet.

Volgend Artikel

Publiceren van webservices voor gebruik in GeoWeb

Lees dit artikel