Hoe een social media-berichtje kan leiden tot site selection

De consument vragen waar zij een nieuwe vestiging willen van jouw winkel of op basis van de jarenlange ervaring in je organisatie bepalen waar je wilt uitbreiden. Dat kan natuurlijk. Maar als business developer bij Esri Nederland en (locatie)data liefhebber triggeren deze methodes mij direct om een datagedreven analyse te doen van de situatie en te kijken welke inzichten hieruit komen.

Beide situaties zijn afgelopen tijd voorgevallen. Aan het begin van het jaar zag ik een artikel voorbij komen waaruit bleek dat winkelketen Wibra een nieuwe koers aankondigde, met tevens een nieuwe directie. Hieruit bleek dat ze de komende tijd willen uitbreiden met 10 a 20 nieuwe winkels. In het artikel werd een aantal criteria genoemd, die ik herkende als locatie-aspecten die vaak gebruikt worden in site selection-analyses. Ik kon het niet laten direct een analyse te doen, op basis van de criteria uit het artikel en enkele aannames. Vervolgens hebben we de stoute schoenen aangetrokken, en de nieuwe CEO van Wibra, Bas Duijsens, getagd in een social media-bericht met de analyse. Dat bleek een schot in de roos. Hij reageerde snel en erg positief: “Frans, bel me even via onze centrale”. Hij was erg geïnteresseerd in de analyse en de methode en koppelde ons aan de vastgoedafdeling voor verdere gesprekken.

Enkele weken later doet supermarktketen Dirk van den Broek een oproep aan consumenten om mee te denken over de beste plek voor hun nieuwe vestigingen. Op de website dirk.nl/hiergraag vermelden ze de voorwaarden waar een nieuwe locatie aan moet voldoen. Wederom: een-op-een factoren die je kunt meenemen in een GIS-analyse. Zoals het geografische gebied, het aantal inwoners van een wijk, beschikbare parkeergelegenheid, bereikbaarheid en het type pand. Samen met mijn collega Ruben Benne ging ik ook hiermee aan de slag. Het bleek voor ons een relatief eenvoudige analyse. In een StoryMap deelden we de analyse en onze bevindingen met de Dirk van den Broek. In een eerste reactie waren ze zeer positief en erg onder de indruk van het resultaat. Binnenkort gaan we verder met ze in gesprek over de mogelijkheden.

Door deze twee gebeurtenissen en andere ervaringen in de retailmarkt zijn me een aantal dingen opgevallen. Ten eerste was ik blij verrast dat we op deze eenvoudige en doelgerichte manier partijen wisten te bereiken die de kracht van locatie nog niet zo goed kennen en waar nog veel te winnen valt met Location Intelligence. Daarbij zie ik vaak dat vooral de wat kleinere retailers vaak niet zelf de kennis in huis hebben om aan de slag te gaan met Location Intelligence, en dit soort vraagstukken uitbesteden. En dat is zonde: want voor een eenvoudige analyse zoals in deze voorbeelden hoef je geen data scientist te zijn en kun je middels een paar klikken in onze software uitvoeren.

Bij Esri Nederland helpen we partijen graag op weg. Wanneer een organisatie wil ontdekken wat de mogelijkheden zijn gaan we vrijblijvend het gesprek aan. Vervolgens doen we vaak een Proof of Value: een kort traject waarbij we een aantal relevante casussen voor de desbetreffende organisatie oppakken. Hiermee tonen we aan welke waarde je kunt behalen met Location Intelligence en hoe je hier zelf mee aan de slag kunt. Vaak zien we dat als organisaties eenmaal aan de gang zijn, ze steeds meer mogelijkheden zien. En dan is mijn missie geslaagd.

Ook de mogelijkheden van Location Intelligence voor jouw organisatie ontdekken? Neem contact op. 

Volgend Artikel

Als Young Scholar naar de Esri User Conference 2022

Lees dit artikel