Nederland is een dichtbevolkt land met een groeiende economie. Als gevolg hiervan heeft ons land slimme oplossingen nodig voor de toenemende mobiliteit. De infrastructuur is weliswaar hoogwaardig, maar ook complex en drukbezet. Inmiddels leveren sensoren informatie over weersinvloeden en verkeer. Hoe kunnen we besluiten nemen gebaseerd op deze data om mobiliteit op een slimmere manier te verbeteren?
Mobiliteit is een ruimtelijk patroon. De oplossing is om het mobiliteitsvraagstuk ruimtelijk te benaderen door locatie als uitgangspunt te nemen. Reeds beschikbare separate registraties kunnen ruimtelijk worden geanalyseerd als netwerk waarmee inzicht verkregen kan worden en deze data wordt omgezet in kennis. Vanuit deze kennis kunnen trends in mobiliteit gevonden worden en maatregelen genomen worden om slim met mobiliteit om te gaan.
De vier onderstaande voorbeelden tonen aan hoe locatie-analyse via helpt bij het inzicht in mobiliteit. Deze geografische informatie geeft inzicht in waar problemen spelen én in de samenhang van meerdere databronnen.
Welke structurele problemen zijn er op te lossen als we sensordata langere tijd opslaan en analyseren? Snappen we beter hoe we Nederland bereikbaar kunnen houden? En wat als we daarmee in de toekomst de infrastructuur beter kunnen inrichten?
Voorbeeld 1 – Bereikbaarheid van de snelweg
De kaartlaag (te gebruiken als basiskaart) visualiseert de bereikbaarheid van het hoofdwegennet (de auto(snel)weg) voor heel Europa. Gebieden die binnen 10 minuten van een oprit of afrit liggen, worden op deze kaart benadrukt. Hiermee wordt duidelijk hoe het secundair wegennet aansluit op het primair wegennet. Deze kaart geeft antwoord op de vraag welke
gebieden snelle toegang tot het Hoofdwegennet hebben. Het is vervolgens interessant om te onderzoeken welk type verkeer (vracht, recreatie, werk) hier gebruik van maakt inclusief hoeveelheid verkeer. Dit kan door gebruik te maken van CBS data en data over bedrijfsterreinen. Indien vervolgens gekeken wordt naar data over bereikbaarheid (vertragingsminuten), veiligheid (ongevalsregistratie) en milieu (landelijk meetnet) kan inzicht in worden verkregen hoe mobiliteit scoort binnen de verschillende gebieden.
Voorbeeld 2 – Live kaart met drukte en ongevallen
Openbare data van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) wordt live gevisualiseerd. Bij grotere knooppunten of ringwegen van steden als Rotterdam en Amsterdam, zijn vaak vertragingen zichtbaar. Hier gebeuren ook relatief meer ongelukken. Waar de realtime verkeerskaart en ongevallen een goed overzicht van de verkeerswegen visualiseren, is het met ArcGIS mogelijk eigen gegevens te combineren en (netwerk-)analyses uit te voeren. De reden van vertragingen worden hiermee achterhaald en trends kunnen worden gevonden.
Voorbeeld 3 – Luchtkwaliteit met Weer & Verkeer
Dit dashboard met realtime luchtkwaliteitgegevens (RIVM), verkeersnelheden (NDW), weergegevens (Buienradar) en actuele weerinformatie is in één actueel overzicht gepresenteerd. De vraag is welke samenhang kan hierin ontdekt worden. Passen automobilisten hun weggedrag aan tijdens regenbuien? Is dan tevens minder verspreiding van fijnstof? Is er meer emissie van fijnstof bij 130 km/u autosnelwegen ipv 100 km/u autowegen? Dit dashboard geeft een realtime overzicht. De achterliggende data kan tevens gebruikt worden om trends te vinden.
Voorbeeld 4 – Actueel overzicht parkeerplaatsen
Een groot aandeel van fijnstof emissie in de stad wordt veroorzaakt door zoekverkeer naar een parkeerplaats. Actuele locatie-gegevens kunnen structurele knelpunten van de mobiliteit aanpakken. Kijk bijvoorbeeld naar deze applicatie waar een overzicht van beschikbare parkeerplaatsen wordt weergegeven. Hier is de totale capaciteit en bezetting van alle parkeergarages zichtbaar. Klik op een parkeergarage voor meer informatie. Inwoners maar ook bezoekers zijn zo goed geïnformeerd waar zij kunnen parkeren. Dit bevordert de doorstroming in de stad. Minder zoekverkeer resulteert in verbetering van verkeersveiligheid en minder uitlaatgassen.
Meer mogelijkheden
Dit zijn slechts vier voorbeelden hoe de huidige mobiliteit gevisualiseerd en/of geanalyseerd kan worden. Er zijn natuurlijk nog veel mogelijk mogelijkheden. Ik ben erg benieuwd naar jullie informatiebehoefte.
Meer informatie
ArcGIS helpt bij mobiliteitsvraagtstukken. Bent u beniewd wat ArcGIS voor kan betekenen? Neem voor meer informatie contact op met Marcel de Rink via: contact@esri.nl