25 november 2021
Hoe Schiphol met GeoWeb-modules het laagspanningsnet in kaart brengt
Luchthaven Schiphol heeft een omvangrijk en complex laagspanningsnet. In dit netwerk is een groot aantal verdeelinrichtingen met elkaar verbonden, in een bepaalde hiërarchie. Om te kunnen zien welke verdeelinrichting welke assets, zoals armaturen en wandcontactdozen voedt, is werken met een gedetailleerde kaart van het netwerk een uitkomst. Momenteel werkt de luchthaven aan een nieuwe werkwijze voor het beheer van het laagspanningsnet met GeoWeb. Hierbij gebruiken ze de nieuwe GeoWeb Modules Viewer en Workflow.
Sophie Otten, UI Developer bij Schiphol, en Roan van der Kruijf, Geo Specialist bij Schiphol, werken mee aan de overstap naar de GeoWeb Modules. De modules zijn oorspronkelijk onderdeel van Esri’s GeoWeb Suite, maar nu ook als losse modules naadloos toe te passen bovenop de standaardfunctionaliteit van ArcGIS. Deze worden straks door de gebruikers voor diverse doeleinden gebruikt. Ten eerste in het geval van storingen. Wanneer er ergens in de terminals een groepenkast uitvalt, is direct zichtbaar door welke verdeelinrichting deze kast gevoed wordt en welke assets hier gevolgen van ondervinden. De toepassing wordt ook gebruikt bij verbouwingen, wanneer in bepaalde ruimtes de stroom afgesloten moet worden. Van der Kruijf: “De koppelingen tussen de kasten en de assets zijn niet altijd logisch. In sommige gevallen staat de groepenkast van een wandcontactdoos op een andere verdieping. Met de nieuwe Viewer hoeven we daar minder lang naar te zoeken, waardoor we sneller kunnen anticiperen.” Ook in het geval van calamiteiten is de nieuwe applicatie een aanwinst. Otten: “Laatst hadden we een overstroming in een kelder die vol stond met installaties. Dan is het zaak direct te weten wat er onder water staat en wat de impact is. Dat is nu direct inzichtelijk.”
Minder locatiekennis nodig
Van der Kruijf ziet meerdere voordelen in de nieuwe modules. “Ons vorige systeem was niet geografisch. Dit was een globale plattegrond van de luchthaven. Hierop kon je wel een gebied openklikken met groepenverklaringen, maar vervolgens moest je zelf op zoek naar de asset die je nodig had. Nu alle assets in een GIS staan is het mogelijk om er doorheen te klikken, te filteren, zoomen en te zoeken door middel van een zoekfunctie. Je ziet alle verdeelinrichtingen met daaraan gekoppelde objecten. Zo zie je in één oogopslag wat voor consequenties het heeft als je een bepaalde verdeelinrichting uit zet. Dat was in het oude systeem niet mogelijk. Daarin kon je wel een kast opzoeken, maar niet een verbruiker zoals een armatuur.” Otten: “Het voordeel hiervan is dat de gebruikers zelf minder locatiekennis nodig hebben om snel hun werk te kunnen doen. Bovendien moesten gebruikers voorheen switchen tussen verschillende documenten om assets te vinden, heel omslachtig.”
Laagspanningsnet van Schiphol in kaart gebracht met GeoWeb
Maatwerk vs. GeoWeb Modules
Voor het nieuwe beheersysteem waren twee mogelijkheden: een maatwerkoplossing of de standaard GeoWeb Modules. Volgens Van der Kruijf is het werken in de GeoWeb Modules een stuk laagdrempeliger. “Wanneer je kiest voor een maatwerkoplossing moeten meer mensen in het team kunnen werken met custom widgets in JavaScript. Door het effect van corona op de luchtvaart is ons team afgelopen jaar gekrompen, dus dat was voor ons niet realistisch. De specifieke kennis om met zo’n maatwerkoplossing aan de gang te gaan wordt niet meer breed in het team gedragen. De GeoWeb Modules zijn veel beheersbaarder en hebben een lagere drempel om mee aan de slag te gaan. Bovendien is er heel veel mogelijk in de modules, zoals het zelf aanpassen van de look-and-feel van de applicatie.”
Testen met scenario’s
Otten: “Momenteel bereiden we ons voor op het testen van de nieuwe applicatie. We zijn nu bezig met het schrijven van een aantal scenario’s die ook in het werkveld kunnen gebeuren. Deze leggen we voor aan gebruikers. We vragen de gebruikers of ze deze scenario’s kunnen oplossen met de nieuwe applicatie. Bovendien is het nog niet mogelijk om documenten vanaf elke werkplek te openen. Als dit is opgelost en de scenario’s slagen, dan gaan we definitief de overstap maken.” Volgens Otten zijn de eerste reacties van gebruikers overwegend positief. Van der Kruijf verwacht dan ook dat het gebruik van de GeoWeb Modules binnen Schiphol op termijn nog breder ingezet wordt. “Voor het vernieuwen van andere beheersystemen staan we wederom voor de keuze, gaan we voor een maatwerkoplossing of kiezen we voor GeoWeb Modules. Ik denk dat de GeoWeb Modules ook bij het vernieuwen van andere beheersystemen een goede oplossing biedt.” Als voorbeeld noemt Van der Kruijf de laagspanning voor baangebruik. “De vertrek- en landingsbanen van Schiphol zijn voorzien van verlichting. Dat is een geometrisch netwerk in ons GIS. Ook hierbij willen gebruikers kunnen inzien op welke wijze regelaars en lussen met elkaar in verbinding staan. Een vergelijkbare toepassing als bij het laagspanningsnet in de terminals. Hiervoor zullen de GeoWeb Modules op termijn dus ook zeker voor gebruikt worden.”
Sophie Otten, UI Developer bij Schiphol, en Roan van der Kruijf, Geo Specialist bij Schiphol
Wilt u de functionele mogelijkheden bovenop ArcGIS voor uw organisatie verkennen? Vul hieronder uw contactgegevens in en er wordt op korte termijn contact met u opgenomen.