28 april 2022
Hoe BAM Infra Nederland efficiënter aan het spoor werkt dankzij GIS
BAM Infra Nederland zet sinds een jaar ArcGIS in bij het plannen en uitvoeren van werkzaamheden aan het spoor. Deze nieuwe manier van werken zorgt er onder andere voor dat de mensen op het spoor niet langer in het donker in de weer hoeven met een papieren werktekening.
Wouter Könst is adviseur GIS en geo-informatie bij BAM en ontwierp de digitale werkwijze in ArcGIS. Könst: “Een jaar geleden werkten onze medewerkers die ’s nachts werkzaamheden aan het spoor uitvoeren nog met een papieren werktekening. Daarop stond aangegeven op welke plek er iets moest worden gedaan. Naast dat werktekeningen in het donker onhandig zijn, vergroot het de foutgevoeligheid bij wijzigingen en is de informatie op papier snel verouderd.” Dat kan anders. Könst zorgde voor een GIS waarmee zowel de planners als de medewerkers op het spoor direct en op locatie kunnen werken.

Actuele data
Voor dat systeem gebruikt BAM de openbare data van ProRail. Van data over sporen, seinen en bovenleidingen tot luchtfoto’s van de betreffende locaties. “Actuelere data over de situatie van het spoor bestaat niet. Als er dingen veranderen, verandert dat in ons systeem direct mee,” vertelt Könst. De data zijn verwerkt in een app die te bedienen is op een tablet, mobiel of pc. “Meetresultaten worden weergegeven als stippen op de kaart. Engineers bestuderen deze meetresultaten en trekken een lijn over stukken waar aan gewerkt moet worden. Die worden in het systeem zichtbaar als opdracht. Wanneer de medewerkers op het spoor klaar zijn met een opdracht kunnen ze dat direct in de app aanpassen en veranderen de stippen van kleur. Dit systeem is gekoppeld aan onze SharePoint-omgeving zodat iedereen direct de actuele status ziet.”

Van Excellijst naar overzichtelijke kaart
Maar het werken in ArcGIS levert nog meer voordelen op voor BAM. “Voorheen werkten we aan de hand van Excellijsten met meetgegevens. Hiermee bepaalden we waar er werkzaamheden nodig waren. Het nadeel hiervan is dat niet goed zichtbaar is welke locaties dicht bij elkaar liggen. In het GIS is op de kaart in één oogopslag te zien op welke locaties er werk verricht moet worden, en dus ook welke opdrachten dicht bij elkaar liggen. Hierdoor kunnen we werkzaamheden efficiënter inplannen,” legt Könst uit. Maar ook tijdens de werkzaamheden is dit handig. “Soms zit het mee tijdens het werk en hebben de medewerkers nog wat tijd over na een opdracht. Ze kunnen nu zelf in de GIS-omgeving zien dat er dichtbij nog een opdracht te doen is en die meteen oppakken. Dat levert veel tijdwinst op.” Daarbij is de verbeterde communicatie volgens Könst een grote win. “De onderlinge samenwerking gaat veel eenvoudiger. Medewerkers hoeven minder aan elkaar uit te leggen, omdat iedereen dezelfde informatie tot zijn beschikking heeft. Zo kunnen ze sneller tot de kern komen.”

Van elkaar leren
Op dit moment wordt de nieuwe werkwijze nog niet gebruikt door alle afdelingen, maar als het aan Könst ligt komt daar snel verandering in. “We zijn momenteel in overleg met de afdeling die sporen slijpt om ook op deze manier te gaan werken. Hierbij is ProRail ook betrokken, omdat we merken dat zij steeds meer met GIS doen. Zo hopen we van elkaar te leren en onze werkwijzen dichter bij elkaar te brengen. Nu het GIS bij BAM eenmaal draait, zit Könst zijn werk voor deze afdeling erop. “We hebben het systeem zo ingericht dat de gebruiker zelf alles kan doen. Tenzij de techniek uitgebreid moet worden, hebben ze mij niet meer nodig.”

Meer informatie over hoe u met diverse interne en externe partijen efficiënt samenwerkt aan een project? Bekijk de pagina Inzicht in projectuitvoering en -oplevering.