6 juli 2023
Leefstijldata MarketResponse van grote waarde voor woningcorporatie Woonbron
Dienstverlening steeds meer op maat dankzij partneroplossing
Wat vinden mensen belangrijk in hun woonomgeving? Een essentiële vraag voor een woningcorporatie. Om passende woonruimte en een fijne leefomgeving te realiseren voor haar bewoners, maakt Woonbron al ruim 15 jaar gebruik van de Brand Strategy Research-leefstijldata (BSR-data) van MarketResponse. Jorien Elenbaas, beleidsadviseur bij Woonbron: “Ik zie nog veel meer mogelijkheden met de data die wij zelf in ArcGIS verzamelen samen met de BSR-data van MarketReponse. Beslissingen kunnen zo weloverwogen en eenvoudiger worden genomen.”
Woonbron is een woningcorporatie met zo’n 45.000 woningen in de gemeenten Rotterdam, Delft, Dordrecht, Nissewaard en Zuidplas. Haar missie is te zorgen voor passende huisvesting in gevarieerde wijken voor de mensen die dat nodig hebben. Met oog voor het prettig wonen van bewoners. Vandaag én morgen. En daarbij wordt steeds meer gebruik gemaakt van allerlei data, zoals van MarketResponse. Wiebe de Ridder is Principal Consultant Wonen, Vastgoed en leefomgeving bij MarketResponse. “MarketResponse is gespecialiseerd in marktonderzoek en data-analyse. Met onze BSR-leefstijlen geven we onze klanten inzicht in de normen en waarden van groepen Nederlanders. Gecombineerd met data over bijvoorbeeld levensfase en inkomen van het CBS en over nieuw gerealiseerde woningen via het Kadaster biedt het waardevolle inzichten in beweegredenen van mensen en daarmee handvatten voor strategische keuzes”, legt Wiebe uit.
Inzicht op straatniveau
Wiebe: “Esri en MarketResponse werken met elkaar samen om voor verschillende klanten data te ontsluiten. Woonbron is daarin een bijzondere klant. Zij neemt de data bij ons af en de software bij Esri. Die combineert ze op haar eigen manier in hun Klant Segmentatie Portaal.” Edwin Grollee, GIS-expert en data-consultant bij Woonbron, weet daar alles van. “We hebben voor de samenwerking met MarketResponse ook samen met Esri gekeken naar de mogelijkheden. Woonbron heeft nu via ArcGIS een eigen GIS-portaal. Van MarketResponse kregen we CSV-databestanden op verschillende niveaus, zoals buurtniveau, postcode 4 (de vier cijfers) en postcode 6 (vier cijfers en twee letters). Dat geeft waardevolle inzichten in wat voor type bewoners in de verschillende straten en complexen wonen.”
Dashboard met de dominante leefstijlen per CBS-buurt voor heel Dordrecht.
Gespreksopener
Jorien heeft een treffend voorbeeld: “De afdeling Zorgzaam Wonen richt zich op specifieke ouderencomplexen. Samen keken we in het systeem naar de kaartlagen met data over deze gebouwen. We constateerden dat we ons in bepaalde complexen niet op de passende leefstijl hadden gericht. Zo probeerden we allerlei gezamenlijke activiteiten te organiseren voor en door bewoners, maar dat sloeg nauwelijks tot niet aan. Uit de data bleek dat in dat gebouw veel meer mensen wonen die liever op zichzelf zijn. Niet alle ouderen hebben behoefte aan groepsactiviteiten. Dat leidde tot interessante gesprekken. ‘Hebben wij nieuwe huurders niet goed toegewezen? Vermarkten we het product niet goed? Of bieden we de verkeerde activiteiten aan?’ Mooi om op dat niveau die inzichten te hebben en op gebouwniveau te zien welke leefstijl er heerst. Zo kunnen we waar nodig bijsturen.”
Kaartlaag met de dominante leefstijl van Woonbron-huurders per CBS-buurt
Mogelijkheden beter benutten
Edwin zou alle beschikbare data nog meer willen combineren voor nog beter inzicht. “Dat doen we deels al, maar dat is vooral ten aanzien van vastgoed. ‘Welke prijssegmenten hebben we in welke buurt?’. Eigen data over bijvoorbeeld betaalhistorie van bewoners zetten we regelmatig in ter preventie van betaalachterstanden. Daar zitten ook (terecht) beperkingen aan, vooral ten aanzien van privacy. Toch zie ik genoeg mogelijkheden om data die uit verschillende bronnen bij elkaar komen te analyseren en visualiseren op overzichtelijke kaarten in plaats van in aparte databases. Daar zijn we dus druk mee bezig.”
Stap voor stap verduurzamen
Jorien is het met Edwin eens: “Als woningcorporatie staan we voor flinke opgaven, waaronder verduurzaming. Je kunt je voorstellen dat een kaartlaag met onze woningen met EFG-labels gecombineerd met een kaartlaag met (toekomstige) warmtenetten interessante info biedt als het gaat om het denken over de beste aanpak in verschillende buurten. Of denk aan een kaartlaag met de meeste kans op hittestress. Welke kwetsbare groepen, zoals ouderen, hebben daar last van? Dat geeft handvatten om te prioriteren.” Wiebe vult aan: “Ook kun je zien waar de groepen wonen die openstaan voor vergroenen en klimaatadaptieve maatregelen in de buurt. Dan weet je hoe je communicatie en participatie op zulke thema’s kunt aanpakken.”
Gedeeld eigenaarschap
Edwin is ervan overtuigd dat ArcGIS Woonbron nog veel mogelijkheden biedt als het gaat om het samenbrengen van data over verduurzaming, maar ook over nieuwe bouwprojecten, gebiedsontwikkelingen of beheer: “Maar Jorien en ik kunnen dat niet alleen.” Jorien: “Klopt. De uitdaging is om concrete vragen op te halen uit de organisatie. Onze collega's moeten er tenslotte ook zelf mee aan de slag. Daarom hebben we bijvoorbeeld een training aan collega’s van de meest betrokken afdelingen gegeven. Ook in samenwerking met MarketResponse om de kennis van de leefstijlen goed over te dragen. En dat werkt heel goed. Zodra mensen in ArcGIS aan de slag gaan, worden ze vanzelf enthousiast over de mogelijkheden. Ik voorzie dat we de komende jaren daar echt de vruchten van zullen plukken.”
Esri Partner Network
MarketResponse is aangesloten bij het Esri Partner Network, een wereldwijde community. Organisaties die onderdeel zijn van het Esri Partner Network werken aan geavanceerde geografische oplossingen op basis van ArcGIS. De toegevoegde waarde voor klanten van MarketResponse is de compatibiliteit van de ArcGIS-software met andere tooling. Dat biedt klanten de mogelijkheid allerlei data uit eigen bronnen moeiteloos te combineren met data van MarketResponse in één digitale omgeving.
Meer weten over het Esri Partner Network? Klik hier.