13 juli 2023
Heijmans Infra optimaliseert projectmanagement met ArcGIS
Meer efficiëntie door standaardisering en automatisering
Om grote infrastructurele projecten binnen de planning en begroting uit te voeren, is goed projectmanagement essentieel. Daarbij draait het om inzicht in en overzicht van nieuwe en lopende projecten. ArcGIS is daarvoor dé tool volgens Roel Slangen, senior adviseur en teamcoördinator GIS binnen Heijmans Infra. "Daarmee kunnen we onze collega's overal en altijd voorzien van realtime projectinformatie, waarmee de voortgang van projecten inzichtelijk is en onderlinge raakvlakken beter herkenbaar zijn. Dit vergroot de efficiency van onze dienstverlening. Bovendien draagt het bij aan de digitalisering van ons werk. We kunnen beter en sneller laten zien hoe ons werk eruit komt te zien en waarom wij makers van de gezonde leefomgeving zijn."
Heijmans combineert activiteiten in vastgoed, bouw & techniek en infra in de werkgebieden Wonen, Werken en Verbinden. Heijmans Infra richt zich op het aanleggen, verbeteren en onderhouden van infrastructuur en de openbare ruimte in Nederland, inclusief bijbehorende installaties en objecten als bruggen, sluizen en tunnels. De verschillende werkdisciplines binnen deze tak werken nauw samen voor een integrale benadering van ontwerp, realisatie, beheer en onderhoud. Ook werken bedrijfsonderdelen Infra, Vastgoed en Bouw & Techniek steeds meer samen. Dan gaat het er dus om het overzicht te bewaren van projecten.
Grote vraag naar GIS-toepassingen
Roel: “Binnen Infra hoeven we niemand te overtuigen van het nut van GIS. We zwemmen zo'n beetje in de projecten en kunnen de vraag amper aan. Voorheen maakten we steeds per project een nieuwe webmap. Daardoor waren we deels elke keer het wiel opnieuw aan het uitvinden, maar ook zag elke webmap er voor de gebruiker net iets anders uit. Dat kost tijd en daarmee ook geld. Vandaar dat we ons richten op standaardisatie en automatisering via ArcGIS.” Het gaat volgens Roel om het goed inrichten van de digitale omgeving. "We voorzien ieder project van een passende gestandaardiseerde GIS-omgeving, die aangevraagd kunnen worden via een GeoPortaal. De aanvragen worden vervolgens geautomatiseerd verwerkt tot een basis GIS-omgeving. Daarbij gebruikmakend van ArcGIS Survey123 in combinatie met ArcGIS Online en FME-software. Met ArcGIS Experience Builder hebben we een Heijmans-template gemaakt. Elk project krijgt zo dezelfde knoppen, dezelfde kleuren. Door standaard themalagen te benoemen, is de content helder en weten mensen precies waar ze de benodigde informatie kunnen vinden. Voor grotere projecten maken we gebruik van een digitale/geografische inhoudsopgave om op de kaart informatie op te vragen over assets, in plaats van te moeten zoeken in een lijst. En hoewel we ons in GIS beperken tot 2D-modellen maken we wel de koppeling met achterliggende 3D BIM-modellen.”
Gemak voor gebruikers
Via een Survey123-formulier kunnen collega’s een GIS-omgeving aanvragen. “Voor grote infraprojecten kunnen projectcontouren en relevante themalagen aangevinkt worden. Vijf minuten later staat dan het raamwerk klaar. Het GIS-team haalt daarna data op bij de verschillende disciplines. Voor meer specialistische of kortdurende projecten staat een soortgelijk formulier klaar waar een team zelf mee aan de slag kan. We willen dat zoveel mogelijk collega’s gebruik kunnen maken van alle mogelijkheden en data in ArcGIS zonder steeds om hulp te hoeven vragen bij het GIS-team. Daarom voegen we steeds meer tools en widgets toe aan de projectomgeving, waarmee gebruikers zelf op maat informatie uit het systeem kunnen halen en bewerken. Veel efficiënter!”
Data-input optimaliseren
“Om de data-input te optimaliseren is het zaak om allerlei processen en werkwijzen op elkaar af te stemmen. Nieuwe, heldere afspraken met elkaar maken. Dat doen we onder andere met een OTL (Object Type Library), zodat altijd dezelfde classificaties en omschrijvingen gebruikt worden. Ook zijn we bezig met de ontwikkeling van een zogeheten 1-OntwikkelHub. Dit is een visueel en centraal vertrekpunt om projectinformatie te vinden. De manier waarop je naar die informatie ‘kijkt’ kan verschillen: 2D-overzicht, 3D-inzicht, 4D in tijd en eventueel aanverwante documenten zoals nota’s en plannen. Om te komen tot een goed datamodel in GIS (2D) maken we met ontwerpers en engineers afspraken over hoe in CAD getekend wordt, welke laagnamen en kleuren gebruiken we. Zodat straks iedereen weet: ‘Dit is hoe wij tekenen.’ Onze ontwerpers worden zich hierdoor er steeds meer van bewust dat ze voor de hele keten tekenen, dus ook voor het team dat nog jaren onderhoud aan een object of traject zal uitvoeren. Als GIS-team zorgen wij er met FME voor dat er standaard scripts komen om alle ontwerpdata enerzijds te controleren of deze conform afspraken zijn en anderzijds om deze om te zetten naar GIS. Zo wordt de data-invoer vanaf de ontwerpfase van steeds betere kwaliteit en daar profiteren alle betrokken in elke fase van het project van.”
Ontwikkeling opnametool
Roel en zijn collega’s werken continu aan optimalisering en doorontwikkeling van het Infra Geoportaal. “Ik werk nu aan een opnametool. Daarmee kunnen collega’s direct op locatie in het systeem een opmerking met een foto plaatsen. Bijvoorbeeld als ze constateren dat werk (nog) niet volgens afspraak is uitgevoerd. De directe aanleiding was een vraag van een projectmanager. Die werd te vaak geconfronteerd met losse lijstjes met openstaande werkzaamheden of opmerkingen bij afronding van een werk. Je wilt al die informatie op één centrale plek. Technisch is dat niet ingewikkeld, inwinning met ArcGIS Fieldmaps en ArcGIS Survey123 en weergave in ArcGIS Online met dashboarding, maar er horen allerlei achterliggende processen bij om te zorgen dat de melding door de juiste persoon gezien en afgehandeld wordt”, legt Roel uit. “Deze tool gaat nog beter inzicht geven in de voortgang van een project, zowel intern als voor onze opdrachtgevers. Een win-winsituatie."