9 oktober 2023
Jongeren in actie voor eigen leefomgeving
Tijdens de week van 9 tot 13 oktober 2023 krijgen leerlingen tussen de 10 en 14 jaar in heel Nederland de kans om hun eigen leefomgeving te verbeteren. Gewapend met hun mobiele telefoons en een speciale app, inspecteren leerlingen de leefomgeving van verschillende buurten en leren ze tegelijkertijd over het belang van participatie.
Om deze week af te trappen zijn Ed van Ingen (directeur) en Tom Kuijpers (GIS-onderwijscoördinator) van Esri Nederland op bezoek gegaan bij een brugklas van het Wolfert Lyceum in Rotterdam. Na een korte introductie van Ed en Tom over wat GIS is en hoe dit in het dagelijks leven wordt gebruikt, was het tijd voor de leerlingen om zelf aan de slag te gaan.
Elke docent kan een unieke app maken, op basis van Survey123, voor hun klas. Nadat de chill- en speelplekken in de omgeving in kaart zijn gebracht en zijn voorzien van hun bevindingen, sturen zij de resultaten in. Deze komen vervolgens terecht in een dashboard speciaal voor de klas. Al deze bevindingen kunnen dan bijvoorbeeld met de gemeente gedeeld worden om zo jongeren actief te betrekken bij wat er in hun buurt speelt. Niet alleen op het Wolfert Lyceum zijn leerlingen op pad gegaan, maar scholen door heel Nederland doen mee.
Bekijk hier het nationale dashboard van deze actie.
Inspecties door het hele land
Door heel Nederland worden deze week inspecties uitgevoerd, zo ook door basisschool de Gong in Apeldoorn. Samen met de gemeente zijn groep 7 en 8 op pad gegaan naar hun favoriete chillplekken. Het Jeugdjournaal ging met ze mee, bekijk hier het item.
Over het project
Dit project, in het kader van het 150-jarig jubileum van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap, wordt samen georganiseerd met EduGIS, Esri Nederland en Kadaster en heeft als voornaamste doel de betrokkenheid van jongeren bij hun eigen omgeving te versterken. Het project benadrukt het belang van de stem van jongeren in een leefbare, veilige en duurzame publieke ruimte, waarin zij actief kunnen bijdragen aan de verbetering daarvan.