6 juni 2022
Slimme webapplicaties en betrouwbare data met Sweet for ArcGIS
Betrouwbare data is het fundament onder uw ArcGIS-omgeving. Met Sweet for ArcGIS stelt u slimme webapplicaties samen voor het foutloos toevoegen, wijzigen en verwijderen van locatiegegevens. Sweet biedt een gebruiksvriendelijke interface en standaardinstellingen voor het configureren van webapplicaties. Zo stelt u eenvoudig regels in voor uw data en ontvangen gebruikers een foutmelding wanneer zij een regel overtreden. Ook maakt u het bewerken van data eenvoudiger dankzij slimme constructiefuncties en sjabloonobjecten.
Geïnspireerd door ArcGIS Pro, ontwikkeld voor web. Sweet for ArcGIS is een krachtige configurabele web-editor die de geavanceerde editing-mogelijkheden in ArcGIS Pro beschikbaar stelt voor gebruikers van ArcGIS Online. Sweet staat voor 'simple web editing enterprise template' en verwijst naar het doel van Esri UK, die de web-editor ontwikkelde, om het online bewerken van data slimmer en minder foutgevoelig te maken. James Harvey, international partner manager bij Esri UK: “De editor stelt organisaties in staat om zelf applicaties te creëren waarmee gebruikers foutloos data kunnen intekenen en bewerken. Het is zelfs mogelijk om hele werkprocessen vorm te geven die gebruikers stapsgewijs begeleiden bij het invoeren van data.”
Slimme webapplicaties samenstellen
Er zijn twee rollen in Sweet for ArcGIS: ontwerper en gebruiker. Voor beide rollen biedt Sweet for ArcGIS een overzichtelijke interface en kant-en-klare functionaliteit. De ontwerper van de applicatie werkt in de Sweet for ArcGIS Builder, een onderdeel van het ArcGIS-portaal in ArcGIS Enterprise en ArcGIS Online. Als productmanager bij Esri Nederland is René Colijn nauw betrokken bij Sweet. “De builder brengt de geavanceerde editing-mogelijkheden in ArcGIS Pro naar het web. Zo hebben gebruikers van de builder toegang tot een groot aanbod aan standaardinstellingen; die helpen je snel op weg.” Het configureren van de applicatie bestaat onder andere uit het toevoegen van topografie- en attribuutregels. René Colijn: “De topografieregels hebben betrekking tot het intekenen van objecten: is overlap tussen objecten toegestaan? Mag een object uit meerdere polygonen bestaan? Attribuutregels gaan over de eisen waaraan de ingevoerde data moet voldoen. De regels zorgen ervoor dat alle bewerkingen van data vooraf worden gecontroleerd, zodat fouten worden voorkomen.”
Constructiefuncties voor het intekenen van data
Op kantoor en in het veld brengen gebruikers eenvoudig wijzigingen aan met slimme constructiefuncties. “Het is belangrijk dat data nauwkeurig wordt ingetekend”, vertelt René Colijn. “Sweet maakt dat heel eenvoudig met snap- en trace-functionaliteit.” Het is bijvoorbeeld mogelijk om een plattegrond van een gebouw op de kaart te plaatsen en met de trace-optie de verschillende ruimtes over te trekken. En met de snap-optie worden die ruimtes automatisch aan elkaar verbonden.” Daarnaast zijn er allerlei stencils – sjabloonobjecten – beschikbaar als alternatief voor het handmatig intekenen van objecten. Sweet controleert vervolgens of de ingevoerde data aan de topografie- en attribuutregels voldoet, maakt een melding van incorrecte data en stelt correcties voor. “De automatische controle vooraf maakt Sweet uniek", aldus René. "Het kost veel tijd om achteraf te controleren of de data wel goed is ingevoerd. Dankzij de slimme regels in Sweet vertrouw je erop dat de ingevoerde data betrouwbaar is.”
Volledige werkprocessen
Sweet is bovendien ideaal voor het inrichten van werkprocessen die gebruikers stapsgewijs meenemen in het intekenen van data; in de gewenste volgorde en volgens de regels. Zo introduceerde een gemeente een webapplicatie voor organisatoren van evenementen. Het aanleveren van een plattegrond van het evenemententerrein met alle verplichte voorzieningen, zoals EHBO-posten en nooduitgangen, is een verplicht onderdeel van de vergunningsaanvraag. Met de applicatie creëren organisatoren eenvoudig hun plattegrond door eerst de omtrekken van het terrein in te tekenen en daar vervolgens invulling aan te geven. René Colijn: “Als de plattegrond niet aan de regels voldoet, bijvoorbeeld omdat er te weinig nooduitgangen zijn ingetekend, geeft de applicatie dit direct aan. De organisator kan dit vervolgens corrigeren. Daardoor gaan vergunningsvragen minder heen en weer en is het evenemententerrein bovendien volledig gedigitaliseerd, wat de samenwerking bevordert.”
Verrijking en verfijning met Arcade
De builder biedt veel standaardmogelijkheden voor het configureren van applicaties. Voor wie nog meer uit Sweet wil halen, is er Arcade: de programmeertaal van Esri. De programmeertaal is ontwikkeld door Esri UK en sluit optimaal aan bij Sweet en het gehele ArcGIS-omgeving. “Arcade lijkt op JavaScript en wordt gebruikt voor het interactief maken van applicaties in de builder", legt James Harvey uit. “Deze interactiviteit ontstaat door het invoeren van business rules in Arcade.” Een kaart van landbouwgrond kan bijvoorbeeld worden verrijkt met business rules over de verwachte opbrengst voor verschillende gewassen. Wanneer de gebruiker een perceel en een type gewas selecteert, rekent Sweet automatisch uit wat de verwachte opbrengst is. Het testen van scenario's, zoals het aanleggen van een extra waterweg of bouwen van een schuur, geeft direct inzicht in het inkomensverlies. “Deze berekeningen zijn vastgelegd in een script", voegt James Harvey toe. “Het visueel maken van deze scenario’s op basis van uniforme data bevordert de besluitvorming.”
Met Sweet for ArcGIS gaat eenvoud niet ten koste van de betrouwbaarheid van uw data; het draagt er juist aan bij. Door gebruik te maken van onze krachtige configurabele web-editor, stelt u eenvoudig webapplicaties samen. Kies uit een groot aantal topografie- en attribuutregels om fouten te voorkomen en configureer slimme constructiefuncties voor het intekenen van data. En met Arcade behoort ook het interactief maken van uw applicaties tot de mogelijkheden.
Wilt u meer weten? Neem contact op via contact@esri.nl.