juli 2024
Dankzij realtime inzichten in ArcGIS een veilige industriële site
Veiligheid is aandachtspunt nummer één voor bedrijven die onder de Seveso-regelgeving vallen. Zo ook voor Zeeland Refinery in Nieuwdorp, waar van ruwe aardolie brandstoffen worden gemaakt. Omdat de informatie-uitwisseling tussen brandweer en bewaking gefragmenteerd verliep, schakelde het bedrijf Esri Nederland in om deze te helpen verbeteren. André den Outer, applicatie engineer bij Zeeland Refinery, vertelt hoe dit in zijn werk ging.
Bedrijven die onder de Seveso-regelgeving vallen – Europese richtlijn n.a.v. de Seveso ramp in 1976 – moeten strenge veiligheidsmaatregelen nemen. Vanwege de risico’s die bij dit soort bedrijven spelen, denk aan explosiegevaar en blootstelling aan gevaarlijke stoffen, kunnen calamiteiten ernstige gevolgen hebben voor mens, milieu en bedrijfsmiddelen. Omdat goede informatie-uitwisseling bijdraagt aan veiligheid, ontstond de wens voor verbetering. “In eerste instantie speelde de vraag bij twee afdelingen: de bedrijfsbrandweer en de bewaking”, licht André toe. “Beide maken bij een mogelijke melding gebruik van dezelfde informatie over wegafsluitingen. Tot aan de implementatie van de oplossingen vond de uitwisseling daarvan plaats via e-mail, Excel en papieren kaarten. Met als gevolg dat er tijd zit tussen het invoeren en het beschikbaar komen van informatie. Die tijd kan van essentieel belang zijn.”
Behoeften en wensen in 16 use cases
Voor zowel brandweer als bewaking is van belang dat informatie actueel, volledig en vooral snel beschikbaar is. Verder moeten beide afdelingen op dezelfde tijd over dezelfde informatie beschikken en moeten wijzigingen in die informatie eenvoudig gedeeld kunnen worden. André: “We kwamen al snel bij Esri Nederland uit. Van tevoren hebben we zelf het nodige voorbereid. Zo hebben we op basis van de behoeften en wensen van medewerkers 16 use cases opgesteld, waarmee we als het ware 16 mini-projecten hadden. Die hebben we een-voor-een aangepakt. De wensen waren onder andere snelle beschikbaarheid van data, actuele informatie en de mogelijkheid tot visualisatie. De jongere generatie medewerkers is helemaal ingesteld op werken met beeld.”
Na het opstellen van de use cases en offerte is eerst de aanwezige informatie gedigitaliseerd, inclusief de CAD-kaarten, en gevisualiseerd. Elke toevoeging van een functionaliteit lokte de vraag naar een nieuwe uit. “Het begon met maken van een kaart voor wegafsluitingen en al gauw kwam de vraag om een optie voor routeplanning”, vertelt André. “Bij een potentiële calamiteit is allerlei data van belang, zoals de windrichting en de weersvoorspelling, dus ook die zijn toegevoegd. Maar ook informatie als: waar op het terrein bevinden zich de nooddouches en de verzamelplaatsen waar bezoekers en medewerkers naartoe moeten gaan als het alarm af zou gaan? Al deze data kan als aparte laag aan de kaart worden toegevoegd. Door middel van toegangsrechten kunnen we instellen welke gebruiker welke informatie te zien krijgt. Zo houden we het overzichtelijk.”
Informatie uit andere systemen toevoegen
Er is gekozen voor ArcGIS Online waar ook de rest van de organisatie op aangesloten kan worden. “Zowel de brandweer als de bewaking werken met de applicatie. De brandweer gebruikt de app onder meer voor het lokaliseren van wegbokkeringen en het monitoren van de status van brandkranen: een kleur geeft aan of deze in onderhoud is. Ook kunnen ze van alle tanks zien of deze in bedrijf zijn en details opvragen over product en vulhoogte. En de actuele windrichting en -snelheid is zichtbaar. De genoemde data zijn benodigd bij het bestrijden van mogelijke incidenten. Op Zeeland Refinery streven we naar nul/geen incidenten en zo veilig mogelijk werken, maar als er onverhoopt toch een incident plaatsvindt, zijn de brandweer en bewaking onderdeel van het incidentbestrijdingsproces. Zij hebben hierin een belangrijke en coördinerende rol. Vandaar dat we voor hen een zo goed mogelijk systeem beschikbaar wilden hebben om de genoemde data actueel, volledig en snel te kunnen gebruiken bij mogelijke incidentbestrijding.
Daarnaast gebruikt de bewaking de app om wegafsluitingen op de kaart te plannen en in te tekenen en voor het lokaliseren van verzamelplaatsen, parkeerplaatsen, doorrijhoogtes en dergelijke. Deze zijn door iconen zichtbaar gemaakt. De bewaking is ook verantwoordelijk voor de straatverlichting op het industrieterrein. Ook daarvan krijgen ze een statusoverzicht te zien. Een kapotte lamp wordt dus aangegeven en visueel op de kaart gemarkeerd.”
Door de goede voorbereiding kon er snel geschakeld worden en heeft het hele traject nog geen half jaar geduurd. “Aan de voorbereiding intern, dus voor het opstellen van use cases waren wij ongeveer vier maanden kwijt. Esri Nederland is hier op locatie geweest om van medewerkers zelf – de toekomstige gebruikers – te horen waar ze behoefte aan hadden. Daarna hebben we in een paar dagen de probleemstelling doorgenomen en konden we gaan bouwen. Zelfs het lokaal koppelen van onze systemen aan de centrale oplossing van ArcGIS verliep sneller dan gedacht.”
Efficiëntieslag draagt bij een veiligheid
De oplossingen dragen bij aan het vergroten van de veiligheid op het terrein. “In cijfers is dit lastig uit te drukken, maar het resultaat is een enorme efficiëntieslag. Op een industriële site als dit zijn altijd gevaren. Met de gekozen oplossingen hebben brandweer en bewaking de beschikking over realtime data”, legt André uit. De digitalisering en het gebruik van ArcGIS online brengt ook veel nieuwe mogelijkheden met zich mee. “Nu fase 1 van het traject is afgerond, kunnen we verder bouwen en uitbreiden naar andere afdelingen. Zo onderzoeken we of we auto’s die het terrein op komen een GPS-tracker kunnen meegeven, zodat we altijd weten waar voertuigen zich bevinden. Eigenlijk zijn de mogelijkheden legio. Voorlopig zijn we dus nog niet klaar met ontwikkelen.”
Dit artikel is samengesteld in samenwerking met Zeeland Refinery en met toestemming gepubliceerd. Fotocredits: Zeeland Refinery.