3 november 2017
Gemeenten moeten nog werk maken van Digitale Agenda 2020
Zaken regelen gebeurt steeds vaker via de computer en smartphone. Gemeenten moeten aansluiten bij deze trend volgens het programma Digitale Agenda 2020. Tijd om eens te onderzoeken hoe de vlag er nu bij hangt. Voor BNR Nieuwsradio onderzocht Esri Nederland drie thema's die inwoners digitaal kunnen regelen: belastingen, meldingen openbare ruimte en de bereikbaarheid van de gemeente. Specifiek deze onderwerpen, omdat die een grote variatie boden in de resultaten en van belang zijn voor de beleving van de inwoners.
Digitale Agenda
Gemeenten moeten in 2020 volgens de Digitale Agenda betere dienstverlening verlenen aan inwoners en bedrijven, meer datagestuurd werken en meer innovatief samenwerken. Veel gemeenten zijn er nog niet aan toe of zijn zich aan het oriënteren. "Processen digitaliseren vraagt aan de ene kant om het anders inrichten van interne structuren. Anderzijds is er technologie nodig om dit te ondersteunen", geeft Barend Sneller, business developer van Esri Nederland, aan. "Processen bestonden voorheen uit veel papierwerk. Technologie moet dit vervangen. Oude formulieren vervangen is een snelle oplossing, maar niet per se wenselijk. Voor meldingen van de openbare ruimte is bijvoorbeeld de locatie van de melding een belangrijk element om snel opvolging te geven. Met een kaartoplossing, zoals die van het ArcGIS-platform, is het hele proces effectief te ondersteunen."
Wageningen
Een voorbeeld van een gemeente die het ArcGIS-platform gebruikt om de meldingen te verzamelen en inzichtelijk te maken, is de gemeente Wageningen. Op hun website is een Geoform voor het indienen van meldingen en een Web App met het overzicht van de meldingen beschikbaar. Hierdoor hebben de inwoners een gemakkelijke methode om hun melding door te geven en de gemeente een gestroomlijnd digitaal proces om de meldingen bij te houden en op te lossen. Eerder dit jaar gaven gemeenten al aan op deze manier veel tijd te kunnen besparen.
In kaart gebracht
Hoe de digitale infrastructuur geregeld is bij de gemeenten, is onderzocht op drie onderdelen. Met de verschillende thema's konden in totaal 15 punten verdiend worden, één gemeente heeft al deze punten behaald en staat met stipt op nummer 1: Utrecht. Op de website van de gemeente Utrecht is alles goed en snel te vinden en wordt er slim gebruik gemaakt van een dynamische kaart. Hierop zijn de bekende meldingen te zien en is het ook mogelijk om met een paar klikken een melding toe te voegen.
Samenwerkende gemeenten scoren hoger
Wat opviel in de kaart was dat er clusters van gemeenten over het algemeen hoger scoorden: de verklaring voor dit patroon zijn samenwerkingsverbanden. Met name in het Zuiden van Nederland, vooral in Zeeland en Limburg, wordt er mede vanwege de samenwerking hoger gescoord. Door samen te werken is het blijkbaar eenvoudiger digitale processen op te zetten en daarin te investeren.
Lees het volledige nieuwsbericht op de website van BNR Nieuwsradio.
Adres van een prullenbak?
Het gebruik van kaarten voor het doorgeven van meldingen is een van de zaken die bij verschillende gemeenten nog verbeterd mogen worden. Voor meldingen over de openbare ruimte wordt er nog vaak om een adres gevraagd, terwijl een prullenbak of bushokje niet altijd aan een adres te koppelen is. Als er een melding doorgegeven wordt is het daarom voor de inwoner ook fijn om de locatie op een kaart aan te kunnen geven. Bij veel gemeenten ontbreekt dit of werkt dit niet. Ook zijn er enkele gemeenten waar de service uit de lucht is of waar inwoners de gemeente moeten bellen om een melding door te geven.
Meer informatie
Wilt u meer informatie over de digitale afhandeling van gemeentelijke processen? Of bent u benieuwd wat dit voor uw gemeente kan betekenen? Neem dan contact op met Esri Nederland via contact@esri.nl.