6 december 2017
Een melding doen over de openbare ruimte, dat kan in Hellevoetsluis heel erg snel én eenvoudig
De gemeente Hellevoetsluis heeft jaarlijks maar liefst 1500 meldingen over de openbare ruimte te verwerken. Deze meldingen komen telefonisch binnen, via sociale media of via een formulier op een website. Logisch dat dit voor veel administratief werk zorgt. De gemeente wilde dit verminderen en tegelijk het voor inwoners laagdrempelig maken om een melding te doen. Het proces intern moest daarom efficiënter worden gestroomlijnd en er was meer inzicht in de meldingen nodig. Hellevoetsluis richtte een signaalafhandeling-systeem in.
Eenvoudig een melding maken
Vanaf 1 november 2017 konden inwoners van de gemeente Hellevoetsluis laagdrempeliger een melding doen over dingen die opvallen in de leefomgeving. Van de bekende losse stoeptegel tot een gevaarlijk uitstekende tak: via hellevoetsluis.nl/melding is dit 24/7 te melden. Zelfs ter plekke vanaf een smartphone.
Meldingen op de kaart
Op een overzichtskaart van Hellevoetsluis kunnen inwoners een virtuele punaise prikken op locatie, en aangeven worden wat het probleem is waarover een melding wordt gemaakt. Er kan meteen een foto worden toegevoegd. Wethouder Hans van Lith probeerde het systeem al uit: “Kapot glas op straat is bijvoorbeeld veel mensen een doorn in het oog. Doordat je nu geen formulier meer hoeft in te vullen, kun je het heel snel melden. Bovendien kun je eenvoudig de status van je melding blijven volgen. Ook als iemand anders een melding heeft gemaakt kunnen inwoners dat zien.”
Toelichting inzien
Sinds kort kunnen inwoners ook de status van de melding en de toelichting inzien van de toezichthouders. Hiermee worden de vervolgacties op de meldingen ook transparanter en kunnen zij hiermee zien wat er met de melding gedaan is. Daarnaast wordt er gewerkt aan nieuwe systeemupdates voor de webapp.