17 januari 2019
Geo-analyse in FD toont mobiliteit vanuit grote steden
Waar kom je in één uur met de auto of trein vanuit grote steden in Nederland? Het Financieele Dagblad (FD) onderzocht samen met Esri Nederland hoe de mobiliteit op verschillende tijdstippen is. Wat blijkt? Reizigers die rond vijf uur ’s middags Den Haag uit willen, hebben meer tijd nodig dan reizigers uit andere steden. Zwolle is juist heel bereikbaar, zowel met de auto als met de trein ga je er snel naartoe. Nijmegen heeft juist de grootste uitgaande drukte in de ochtend.
Reistijdanalyse
- Vanuit Den Haag heb je relatief gezien meer tijd nodig om ergens te komen dan vanuit andere steden.
- Berekend met standaard analysefunctie reistijden in ArcGIS Online.
- Voor wie van centrum naar centrum reist is de trein handiger, anders is de auto sneller.
Met de trein sneller naar het zuiden dan het noorden
Wat opviel in de geo-analyse van Esri Nederland is dat automobilisten vanaf de Randstad (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam) afstanden naar het noorden én het zuiden in dezelfde tijd kunnen afleggen. De trein laat juist het tegenovergestelde zien: je reist sneller naar het zuiden dan richting het noorden. Voor wie van centrum naar centrum reist is de trein handiger, anders is de auto sneller.
'Infrastructuur vergelijkbaar met Ruhrgebied'
Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, licht in het FD de kaarten verder toe. Hij geeft aan dat onze infrastructuur goed is: “Zeker niet slechter dan in het Ruhrgebied of de regio Antwerpen-Brussel-Gent, en veel beter dan in vele andere Europese regio’s.”
Standaard analysefunctie ArcGIS Online
De kaarten van Esri laten de reisafstanden zien vanuit een bepaalde stad. Dit is berekend met een standaard analysefunctie van ArcGIS Online, op basis van kaartdata van HERE. De voorspellingen voor de verkeerssnelheid zijn gedaan met intervallen van 15 minuten, op basis van HERE-data van de afgelopen 3 jaar.
Foto header: Adobe Stock