Volgende stappen bepalen voor uw GIS
Elke organisatie is uniek en heeft zijn eigen uitdagingen en doelen. Acht thema’s bieden structuur in de soms overweldigende hoeveelheid opties en mogelijkheden in de wereld van GIS.
1 - Business Impact
Het hebben van een GIS begint bij het doel: welke businessvraagstukken leven er in uw organisatie waar u GIS voor kunt gebruiken? Helpt een kaart bij assetmanagement? Communicatie over de eikenprocessierups? Welke collega’s of stakeholders kunnen door een kaart beter geïnformeerd worden en daardoor betere beslissingen nemen?
2 - Veranderland
Nadat de businessvraagstukken zijn geïdentificeerd wilt u weten of u alles al in huis hebt om aan deze vraagstukken te werken, of dat er nog veranderingen nodig zijn. Voor een succesvolle verandering zijn deze aspecten belangrijk:
- Techniek: zijn de juiste technieken al in huis? Of is het noodzakelijk om maatwerk te ontwikkelen of andere systemen aan te schaffen? En hoe zit het met de legacy van uw technologie, is er een Legacy Monster? Beïnvloeden uw vroegere technische keuzes de technologische mogelijkheden die u nu heeft?
- Mensen: zijn de mensen die het werk gaan doen er klaar voor? Is er voldoende kennis in huis? Speelt vergrijzing in de organisatie?
- Proces: zijn er proceswijzigingen nodig om ervoor te zorgen dat bijvoorbeeld de data goed gedeeld kan worden?
- Organisatie: zijn de juiste afdelingen betrokken? Heeft de organisatie een strategie waar we met GIS heen willen? Beïnvloeden organisatiekeuzes als ‘ontzorging tenzij’ de mogelijkheden?
3 - Innovatiepoel
Als de technieken die u wilt gebruiken heel vernieuwend zijn, kan het goed zijn dat u in een aparte omgeving wilt innoveren. Dit gebeurt in de innovatiepoel. Een uitdaging waar veel organisaties mee te maken krijgen is het laten landen van de innovaties in de organisatie. Denk bij innovaties aan het combineren van geografische analyses met Artificial Intelligence: Geospatial Artificial Intelligence (GeoAI).
4 - Archipel van samenwerking
Het gebeurt zelden dat een GIS-afdeling alleen opereert om een businessvraagstuk te beantwoorden. Met wie wordt er samengewerkt? Intern en extern? Zijn hier systeemintegraties voor nodig? Wat is er voor nodig om data met elkaar te kunnen delen?
5 - Compliansea
Een onderwerp dat niet overal even hoog op de agenda staat maar heel belangrijk is om te adresseren is compliancy, op de kaart gesymboliseerd door de ‘compliansea’. Hoe wordt de privacy en security gewaarborgd? Kunnen we veilig data delen? Hoe zorgen we ervoor dat het systeem veilig genoeg is maar ook voldoende open zodat iedereen voor wie dat nodig is ermee kan werken?
6 - Beheer Gebergte
Voor een goede gebruikerservaring moet een GIS ook beheerd worden. Functioneel beheer, applicatiebeheer en monitoring zijn allemaal belangrijk. En om ervoor te zorgen dat de gebruikers de juiste en betrouwbare data en informatieproducten kunnen vinden is ook contentbeheer een belangrijk onderdeel. Wilt u deze onderdelen zelf uitvoeren? Of wilt u dit liever uitbesteden? Dan is het Managed Services Beach wellicht iets voor u!
7 - Werken met de software
Wie werken er allemaal met de software? Wil u gebruik maken van bijvoorbeeld Self Service Mapping en uw gebruikers zelf informatieproducten laten maken? En welke van de negen meest gebruikte GIS-patronen is voor uw organisatie van toepassing? Visualiseren? Data beheren? Of Mobiel werken?
8 - Innovatie uitkijktoren
De wereld blijft veranderen. Uw reisplan kan helemaal omgegooid worden door externe golven als een nieuwe organisatiestrategie, een concurrent of nieuwe wetgeving. En nieuwe technologieën of maatschappelijke veranderingen kunnen nieuwe kansen bieden. Hoe zorgt u ervoor dat uw organisatie om zich heen blijft kijken en ruimte blijft bieden voor innovatie?