ArcGIS Desktop
Hoe kan ik mijn corrupte ArcMap-document repareren?
Bij het meermalig uitvoeren van handelingen in ArcMap kan de uitkomst elke keer anders zijn, of er kunnen onverwachte dingen gebeuren tijdens het werken met het kaartdocument (mxd). Voorbeelden hiervan zijn: het niet kunnen snappen naar een laag, het niet kunnen opslaan van het kaartdocument, lagen die niet goed worden getekend, het vastlopen van ArcMap of dat hetladen van een kaart lang duurt.
Oorzaak
Oorzaak van bovengenoemde problemen
zijn vaak mxd-bestanden die mettertijd corrupt zijn geraakt door het toevoegen
en verwijderen van lagen of andere wijzigingen van het kaartdocument.
Antwoord
Deze problemen worden vaak verholpen
door een nieuw document aan te maken met File > Save a Copy. Hiermee wordt het
mxd-bestand opgeschoond.
Ook is het mogelijk om de inhoud van een mxd-bestanden te kopiëren naar een nieuw kaartdocument. Dit doe je als volgt:
- Open het corrupte kaartdocument in ArcMap.
- Open een nieuw, leeg kaartdocument.
- Selecteer alle lagen in de TOC van het corrupte kaartdocument en sleep deze naar het nieuwe kaartdocument.
- Sla het nieuwe kaartdocument op.
- Kijk of het probleem hiermee is opgelost.
Een alternatief hiervoor is het repareren van kaartdocumenten met behulp van de MXD Doctor, een tool waarmee ArcMap-documenten kunnen worden geanalyseerd. Hiermee kan vervolgens een nieuw, gerepareerd ArcMap-document worden aangemaakt. De MXD Doctor is te vinden in de ArcGIS Tools folder (C:\Program Files…\ArcGIS\Desktop…\Tools).
Na het openen van de MXDDoctor.exe verschijnt er een advies om eerst een back-up te maken van het corrupte kaartdocument. Klik daarna op ‘Yes’.
Selecteer nu het corrupte ArcMap-document middels de knop ‘…’.
Hierna wordt de analyse gestart. Dit duurt meestal een aantal minuten. Als de analyse is afgerond, wordt er aan de hand van de selectievakjes onder ‘Document Status’ aangegeven of de problemen kunnen worden opgelost. Hieronder een voorbeeld van een analyseresultaat (incl. toelichting).
De previews bieden de mogelijkheid om de analyseresultaten te bekijken in het ‘Viewer’ venster aan de rechterkant. Alleen de oplosbare problemen kunnen hierin worden getoond.
Het is mogelijk om een diagnoserapport te laten genereren middels het knopje ‘Generate’. De resultaten worden weer weergegeven in het ‘Viewer’ venster en kunnen tevens worden opgeslagen of uitgeprint.
Afhankelijk van het analyseresultaat kan het kaartdocument worden gerepareerd. Het gerepareerde document kan worden opgeslagen in een nieuwe of bestaand mxd-bestand. Klik hiervoor op het tabblad ‘Treatment’. Standaard wordt het gerepareerde document opgeslagen in dezelfde map en onder dezelfde naam als het corrupte document met daarachter de toevoeging ‘_new’. Klik vervolgens ‘Fix Document’. Bij het repareren worden alle oplosbare problemen gekopieerd naar het nieuwe kaartdocument. De voortgang van het proces is te volgen in het tekstveld aan de rechterkant.
Het is ook mogelijk om corrupte onderdelen mee te nemen in het nieuwe kaartdocument. Zet hiervoor het vinkje uit bij ‘Transfer all non broken’ en kies voor de onderdelen die meegenomen moeten worden. Over het algemeen is het aan te raden om de corrupte onderdelen niet op te slaan in het nieuwe document, omdat de kans groot is dat deze onderdelen opnieuw problemen veroorzaken. Het is daarom beter om deze onderdelen opnieuw aan te maken in het nieuwe ArcMap document of deze één voor één toe te voegen aan het nieuwe document via de MXD Doctor en telkens te testen of het daarna nog steeds werkt.