ArcGIS Desktop: Data & Metadata
Mijn ArcMap document vertoont kuren, hoe kan ik dat oplossen?
Gebeurt het wel eens dat je een handeling in ArcMap al meerdere keren hebt uitgevoerd maar dat de uitkomst telkens anders is, of dat er rare dingen gebeuren tijdens het werken met het kaartdocument (mxd)? Voorbeelden hiervan zijn: het niet kunnen snappen naar een laag, het niet kunnen opslaan van het kaartdocument, lagen die niet goed worden getekend, het vastlopen van ArcMap of dat je lang moet wachten voordat de kaart geladen is.
Oorzaak
Oorzaak van bovengenoemde problemen zijn vaak mxd’s die mettertijd ‘vervuild’ zijn geraakt door het toevoegen en verwijderen van lagen of andere wijzigingen van het kaartdocument.
Antwoord
Deze problemen worden vaak verholpen door een nieuw document aan te maken met File > Save a Copy. Hiermee wordt de mxd opgeschoond.
Ook is het mogelijk om de inhoud van een mxd te kopiëren naar een nieuw kaartdocument. Dit doe je als volgt:
- Open het ‘corrupte’ kaartdocument in ArcMap.
- Open een nieuw, leeg kaartdocument.
Selecteer alle lagen in de TOC van het corrupte kaartdocument en sleep deze naar het nieuwe kaartdocument.
- Sla het nieuwe kaartdocument op.
- Kijk of het probleem hiermee is opgelost.
Een alternatief hiervoor is het repareren van kaartdocumenten met behulp van de MXD Doctor, een tool waarmee ArcMap documenten kunnen worden geanalyseerd. Hiermee kan vervolgens een nieuw, gerepareerd ArcMap document worden aangemaakt. De MXD Doctor vind je in de ArcGIS Tools folder (C:\Program Files…\ArcGIS\Desktop…\Tools).
Na het openen van de MXDDoctor.exe verschijnt er een advies om het corrupte kaartdocument eerst te back-uppen. Klik daarna op ‘Yes’.
Selecteer nu het corrupte ArcMap document middels het knopje ‘…’.
Hierna wordt de analyse gestart. Dit duurt meestal een aantal minuten. Als de analyse is afgerond kan je aan de hand van de selectievakjes onder ‘Document Status’ zien of de problemen kunnen worden opgelost. Hieronder een voorbeeld van een analyseresultaat (incl. toelichting).
De previews bieden de mogelijkheid om de analyseresultaten te bekijken in het ‘Viewer’ venster aan de rechterkant. Alleen de oplosbare problemen kunnen hierin worden getoond.
Het is mogelijk om een diagnoserapport te laten genereren middels het knopje ‘Generate’. De resultaten worden weer weergegeven in het ‘Viewer’ venster en kunnen tevens worden opgeslagen of uitgeprint.
Afhankelijk van het analyseresultaat kan het kaartdocument worden gerepareerd. Het gerepareerde document kan worden opgeslagen in een nieuwe of bestaande mxd. Klik hiervoor op het tabblad ‘Treatment’. Standaard wordt het gerepareerde document opgeslagen in dezelfde map en onder dezelfde naam als het corrupte document met daarachter de toevoeging ‘_new’. Klik vervolgens ‘Fix Document’. Bij het repareren worden alle oplosbare problemen gekopieerd naar het nieuwe kaartdocument. De voortgang van het proces is te volgen in het tekstveld aan de rechterkant.
Je kan ook ervoor kiezen om corrupte onderdelen mee te nemen in het nieuwe kaartdocument. Zet hiervoor het vinkje uit bij ‘Transfer all non broken’ en kies voor de onderdelen die je wilt meenemen. Over het algemeen is het aan te raden om de corrupte onderdelen niet op te slaan in het nieuwe document omdat de kans groot is dat deze onderdelen opnieuw problemen veroorzaken. Het is daarom beter om deze onderdelen opnieuw aan te maken in het nieuwe ArcMap document of deze één voor één toe te voegen aan het nieuwe document via de MXD Doctor en telkens te testen of het daarna nog steeds werkt.