ArcGIS Online
Genereren van een HAR-bestand voor troubleshooting in ArcGIS Online
In ArcGIS Online is een item soms niet benaderbaar of opent niet zoals verwacht. Om te testen waar dit aan ligt kan het nuttig zijn om een HAR-bestand te genereren. In een HAR-bestand wordt al het netwerkverkeer dat op een specifiek moment plaatsvindt geregistreerd en opgeslagen. Als deze informatie met bijvoorbeeld onze supportafdeling wordt gedeeld, kan goed worden ingezien waardoor een bepaalde webmap of kaartlaag niet goed functioneert.
Je kan een HAR-bestand genereren in verschillende browsers met behulp van de ‘Developer Tools’. In dit artikel wordt uitgelegd hoe je deze bestanden kunt maken in Google Chrome, Mozilla Firefox en Microsoft Edge.
Mocht een stap niet duidelijk zijn, dan staan onderaan screenshots van de desbetreffende browser met corresponderende nummering.
In Google Chrome en Microsoft Edge:
1) Open de browser en navigeer naar het desbetreffend ArcGIS Online item waar problemen worden ondervonden
2) Druk op F12 of selecteer helemaal rechtsboven in de menubalk de 3 puntjes de optie Meer hulpprogramma’s --> Hulpprogramma’s voor ontwikkelaars (Chrome) of ontwikkelhulpprogramma’s (Edge). Dit opent de DevTools.
3) Selecteer in de DevTools het tabblad Netwerk.
4) Linksboven staat een rode opnameknop. Zorg ervoor dat deze aan staat. Mogelijk is deze grijs, klik erop om hem rood te maken.
5) Schakel het selectievakje Logbestand behouden in.
6) Klik op de Wissen knop om al bestaande logs in de Netwerk tab te verwijderen.
7) Reproduceer het ondervonden issue in de browser. De netwerk requests worden nu vastgelegd.
8) Na het reproduceren klik met de rechtermuisknop onder op een netwerkaanvraag en selecteer Alles opslaan als HAR met inhoud
9) Sla het bestand op een eenvoudig te vinden plek op. Dit bestand kan je vervolgens opsturen.



In Mozilla Firefox
1) Open Firefox en navigeer naar het desbetreffend ArcGIS Online item waar problemen worden ondervonden.
2) Selecteer rechtsboven in de browser het menu met de 3 streepjes en vervolgens Webontwikkelaar --> Netwerk.
3) Reproduceer het ondervonden issue in de browser. De netwerk requests worden nu vastgelegd.
4) Na het reproduceren klik met de rechtermuisknop onder op een netwerkaanvraag en selecteer Alles opslaan als HAR
5) Sla het bestand op een eenvoudig te vinden plek op. Dit bestand kan je vervolgens opsturen

