ArcGIS Pro
Offline werken met ArcGIS Pro
Kenmerkend aan ArcGIS Pro is de continue verbinding met ArcGIS Online. Dit biedt vele voordelen, maar vereist wel een connectie met het internet. Het is echter mogelijk om ook offline met ArcGIS Pro te werken voor wanneer er tijdelijk geen internet beschikbaar is. De voorbereiding voor offline werken met ArcGIS Pro vereist wel de nodige aandacht. Denk aan de toegang tot data, basemaps en de Help functie.
Offline werken inschakelen
Om met ArcGIS Pro offline te kunnen werken, dient van tevoren een eenvoudige instelling te worden gedaan. Bij het inschakelen van deze mogelijkheid wordt de ArcGIS Pro licentie offline gehaald en als het ware tijdelijk geleend van de organisatie waarbij de gebruiker is aangesloten. Let op, vanaf dit moment kan de gebruiker alleen op deze machine ArcGIS Pro opstarten.
Volg deze stappen om offline te kunnen werken: (hiervoor is een internetverbinding vereist)
- Open ArcGIS Pro en log in
- Open een Project
- Ga naar het Project tab
- Klik op Licensing
- Schakel de checkbox "Authorize ArcGIS Pro to work offline" in. Vul het aantal dagen in waarvoor de licentie offline dient te zijn (Concurrent Use licentie) of log in met de gebruikersnaam en wachtwoord van het account (Named User licentie)
Offline werken uitschakelen
Het is mogelijk om het offline werken weer uit te schakelen door de checkbox "Authorize ArcGIS Pro to work offline" uit te zetten (zie de stappen hierboven). De licentie wordt teruggeven aan de organisatie waarvan hij tijdelijk was geleend en vanaf dit moment is het niet meer mogelijk om ArcGIS Pro zonder internetverbinding te gebruiken.
Tips voor Offline werken
Toegang tot data
Zonder internetverbinding is er geen toegang tot data uit ArcGIS Online, zoals My Content of de Basemap Gallery. Houd hier dus rekening mee bij het offline werken. Om toch data uit My Content te gebruiken, kan deze data gedownload worden en lokaal worden opgeslagen.
Toegang tot de Help functie
Offline werken betekent ook dat de Help functie van ArcGIS Pro niet kan worden geraadpleegd. Deze staat namelijk online. Het is mogelijk om de Help van te voren downloaden en installeren. Hierna kan er gekozen worden of standaard de online- of de offline Help geraadpleegd moet worden.
Neem de volgende stappen om de Help functie te installeren: (hiervoor is een internetverbinding vereist)
- Open de ArcGIS Pro Help setup (ArcGISProHelp.msi bevindt zich in de installatiefolder) en run de installatie
- Open Arcgis Pro en log in
- Open een Project
- Ga naar het Project tab
- Klik op Options
- Onder Application, klik op General
- Kies bij Help System of de online- of offline Help gebruikt moet worden (offline is alleen beschikbaar als deze reeds is geïnstalleerd)
- Klik OK
Mocht de Help offline staan en er een update beschikbaar komen, dan geeft ArcGIS Pro hiervan een melding.
Inzicht in offline gebruikers (voor administrators in ArcGIS Online)
In ArcGIS Online kan de Administrator zien welke gebruikers binnen een organisatie offline werken met ArcGIS Pro. Log in (als Administrator) in ArcGIS Online, ga naar het tabblad Organization>Licenses en klik op License activity naast ArcGIS Pro. De lijst met namen zijn de gebruikers die een ArcGIS Pro licentie hebben gekoppeld aan hun Named User account. De gebruikers met een rood blokje in de kolom Last Used werken offline met ArcGIS Pro.
Veelvoorkomende melding
Het komt regelmatig voor dat gebruikers inloggen bij ArcGIS Pro en deze melding krijgen:
“The account cannot be used to authorize ArcGIS Pro as it has already been configured to use in offline mode on some other device”
De melding geeft aan dat deze gebruiker zijn ArcGIS Pro licentie op een andere machine offline heeft gehaald waardoor het niet meer mogelijk is om elders met ArcGIS Pro in te loggen. Dit kan worden opgelost door het offline werken uit te schakelen op de machine waarop dit was ingesteld. Mocht dit geen optie zijn, neem dan contact op met de Afdeling Support van Esri Nederland.
Checkbox Offline werken niet beschikbaar
Het kan voorkomen dat de checkbox "Authorize ArcGIS Pro to work offline" is uitgegrijsd. In dat geval is het mogelijk dat er niet op het juiste portaal is ingelogd. Volg deze stappen om dit te wijzigen:
- Open ArcGIS Pro en log in met het account waarmee de licentie destijds offline is gehaald
- Open een Project
- Ga naar het Project tab
- Klik op Portals
- Klik met de rechtermuisknop op de Licensing Portal van je organisatie (grijs sleutel symbool) en log in
- Ga terug naar de Licensing pagina
- De checkbox "Authorize ArcGIS Pro to work offline" zou nu beschikbaar moeten zijn
Update ArcGIS Pro
Voor het updaten van ArcGIS Pro moet de ArcGIS Pro licentie ingecheckt zijn. Schakel dus eerst offline werken uit door de checkbox "Authorize ArcGIS Pro to work offline" uit te zetten en voer daarna pas de update uit.