Installatie & Registratie
Welke stappen moet ik nemen tijdens een offline autorisatie van ArcGIS Desktop 10.x?
Hieronder worden de stappen beschreven voor het offline autoriseren van de software.
Stap 1: Aanmaken .txt bestand
A. Single Use:
Ga naar: Start > programs > ArcGIS > ArcGIS Administrator. Ga naar het tabblad ‘Desktop’ en kies voor ‘Authorize Now..’. De Software Authorization Wizard wordt nu geopend.
B. Concurrent Use:
Ga naar: Start > programs > ArcGIS > License Manager > ArcGIS License Server Administrator. Ga naar het tabblad ‘Authorization’ en kies voor ‘Authorize Now..’. De Software Authorization wizard wordt nu geopend.
De volgende stappen zijn gelijk voor zowel Single Use-licenties als Concurrent Use-licenties.
Scherm 1: Kies voor optie 1 ‘I need to authorize licenses on my license server’, geef indien gevraagd ook aan dat het om ArcGIS Desktop gaat.

NB: Dit is het scherm dat te zien is tijdens de autorisatie van een Concurrent Use-licentie. Het scherm van de Single Use autorisatie ziet er ongeveer hetzelfde uit alleen zonder de optie ‘Product to be Authorized’.
Scherm 2: Kies voor optie 2 ‘Authorize at Esri’s website or by email to receive your authorization file’.

Scherm 3: Vul je persoonlijke gegevens in indien deze nog niet staan ingevuld.

Scherm 4: Kies de juiste opties.

Scherm 5A: Dit is het veld voor Single Use-licenties. Hier moet je de autorisatiecode invullen zoals te zien in my.esri.com of in de e-mail verstuurd door Esri Nederland.

Scherm 5B: Dit scherm is voor Concurrent Use-licenties. Je moet hier de juiste codes en aantal licenties invullen zoals deze teruggevonden kunnen worden in my.esri.com of de ontvangen e-mail van Esri Nederland waarin de autorisatiecodes zijn gedistribueerd.

Scherm 6: Vul vervolgens de eventuele codes voor extensies in.

Scherm 7: Indien een evaluatie van een bepaalde extensie gewenst is, kan dit hier worden aangegeven.

Scherm 8: Op dit moment wordt er een txt-bestand aangemaakt. Sla deze op een locatie op waar je deze later terug kunt vinden. Dit bestand dient opgestuurd te worden naar Esri om zo het juiste autorisatie bestand te verkrijgen. Hernoem het bestand niet!

Stap 2: Opvragen autorisatiebestand
Nadat er een txt-bestand gegenereerd is, moet deze of verstuurd worden via e-mail naar authorize@esri.com of geupload worden op: https://my.esri.com/#/activations/secure-site. Op de website moet worden ingelogd door een gebruiker met licentie rechten op my.esri.com.Aangezien de eerder genoemde stappen worden uitgevoerd op de locatie zonder internet zal het txt-bestand overgeplaatst moeten worden naar een machine met internetverbinding. Het is hierbij van belang het originele txt-bestand niet te hernoemen. Na het aanvragen van een autorisatiebestand krijg je via de e-mail of via internet een bestand terug. Dit is respectievelijk een .respc voor Single Use of een .resps voor Concurrent Use. Dit bestand is nodig voor het verdere proces van de autorisatie. Sla dit bestand op een locatie op waar dit later gemakkelijk teruggevonden kan worden.
Open opnieuw de Software Authorization Wizard door op ‘Authorize now...’ te klikken.
Scherm 9: Kies voor optie 3 ‘I have received an authorization file from Esri and am now ready to finish the authorization process.’ Wijs de juiste locatie aan van het .resps/.respc bestand en klik ‘next’.

Scherm 10: De licentie wordt nu geactiveerd.

Deautorisatie
Het kan voorkomen dat een licentie verplaatst moet worden naar een andere machine. Om dit te bewerkstelligen zal eerst de huidige licentie moeten worden ‘losgekoppeld’ van de server/computer. Dit kun je doen door middel van een deautorisatie. Je kunt de deautorisatie starten door op hetzelfde tabblad waar ‘Authorize Now..’ staat op ‘Deauthorize’ te klikken. De Software Authorization Wizard wordt geopend. Bij Single Use licenties ga je in de ArcGIS Administrator naar Support Operations en klik je daar op Deauthorize… Hieronder zie je het startscherm dat je krijgt bij een Single Use deautorisatie.
Scherm 1: kies voor optie 2 ‘Deauthorize at Esri’s website or by e- mail to receive your deauthorization file’.

Scherm 2: Sla het txt-bestand op en verzend deze op een computer met internetaansluiting via e-mail of internet zoals te lezen valt in het txt-bestand zelf.

Nadat er een txt-bestand gegenereerd is, moet deze of verstuurd worden via e-mail naar authorize@esri.com of geupload worden op: https://my.esri.com/#/activations/secure-site. Op de website moet worden ingelogd door een gebruiker met licentie rechten op my.esri.com. Aangezien de eerder genoemde stappen worden uitgevoerd op de locatie zonder internet zal het txt-bestand overgeplaatst moeten worden naar een machine met internetverbinding. Het is hierbij van belang het originele txt-bestand niet te hernoemen. Na het aanvragen van een autorisatiebestand krijg je via de e-mail of via internet een bestand terug. Dit is respectievelijk een .respc voor Single Use of een .resps voor Concurrent Use. Dit bestand is nodig voor het verdere proces van de autorisatie. Sla dit bestand op een locatie op waar dit later gemakkelijk teruggevonden kan worden. Open opnieuw de Software Authorization Wizard door op ‘Authorize now...’ te klikken.
Klik opnieuw op deauthorize. De Software Authorization Wizard opent nu opnieuw. Verwijs vanuit de Software Authorization Wizard naar het zojuist ontvangen bestand via e-mail of internet en voltooi de deautorisatie. De licenties zijn nu teruggeven aan de licentiepool.
Veel voorkomende problemen
In plaats van een .resps/.respc bestand wordt een dat-bestand toegezonden.
Dit speelt enkel bij de keuze om het bestand via e-mail te sturen. Het kan zijn dat de e- mailserver uit veiligheidsoogpunt het orginele bestand omzet naar een dat-bestand. Gekeken kan worden of het orginele bestand nog achterhaald kan worden via Interne Automatisering. Mocht dit niet lukken neem dan contact op met onze support afdeling: https://mijn.esri.nl/aanmaken-supportaanvraag-esri-outsite. Er moet eerst ingelogd worden met het mijn.esri.nl account voordat je op de pagina komt waar de nieuwe vraag ingestuurd kan worden.